Otäck ögon olycka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cri
    • September 2002
    • 700

    Otäck ögon olycka

    Jag gjorde ett delvattensbyte och mina fiskar har ofta simmat nära sugintaget och sett ut att leka med det. Har aldrig sett att det var speciellt starkt insug. I kväll hände det dock värre. Min 20cm stora Black Moor hane (Teleskopöga) kom för nära med ögat och slet till... det utstående ögat var nästan 2cm i diameter och stod ut i ett "teleskop" lika mycket. Där ögat var är nu en stor djup krater... Jag tål rätt mycket men det vände sig i magen. Smärtan... jag stoppade honom direkt i en isolerad hink med antibiotika, ectostop för infektion och han fick en halv droppe girofle eterisk olja och Tramadolhydroclorid för smärtan. Kalla mig för känslig men jag tänkte att har han mindre smärta så kanske han klarar stressen bättre.

    Vet någon om det är något mer jag kan göra för denna stackars fisk? Kan vatten trycket i kranen ha ändrats? Förstår ingenting... Kan på peka att jag är reiki master så han får reiki/healing också, kan i alla fall inte skada.

    Åhhh...
    Mvh, cri
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    #2
    Jag är inte kunnig inom området med stackars fisk säger jag bara...

    Vad är Reiki Master?
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

    Kommentar

    • ossism
      • April 2002
      • 513

      #3
      jag köpte 4 parooner för ett par år sedan. en nästan identisk olycka skedde då. men stackarn "tappade tarmarna". tarmarna slets ut med en gång. efter den gången har jag en sil på insuget. hoppas han klarar sej. varför skulle han inte göra det när en piraya kan göra det bland en massa kannibaler?
      1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Reiki är en alternativ läke metod. Du kan läsa mer här: http://www.threshold.ca/reiki/

        Smärtlindringen verkar hjälpa för han simmar omkring som om inget har hännt med vackert uppspärrad rygg fena... Håller tummarna...
        Mvh, cri

        Kommentar

        • cri
          • September 2002
          • 700

          #5
          Hej Ossie och tack.

          Lita på att jag också ska ha silen på i fortsättningen.

          Jag tänkte ungefär som du efter att jag sett skadan, glad att du har samma åsikt. Det ser bara så grymt otäckt ut.
          Mvh, cri

          Kommentar

          • ossism
            • April 2002
            • 513

            #6
            kom han loss själv eller fick du hjälpa till?
            1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #7
              Han kom loss själv när ögat åkte in i slangen. Jag hade just tittat på akvariet, hällde upp tea och hörde att det plaskade till, såg ett 2x2cm objekt åka iväg i slangen och hjärtat satte sig i halsen... Sedan såg jag fisken och såret. Var än helst på kroppen än ögat hade det nog inte skadat...
              Mvh, cri

              Kommentar

              • alie
                • February 2003
                • 427

                #8
                Jag har sett fiskar utan ett av ögonen lite här och där och som verkar leva och må bra. Inte så roligt för den stackars fisken när olyckan händer dock. Ajaj :/ Kan du inte förklara vad "girofle eterisk olja och Tramadolhydroclorid" är? Nyfiken...

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  en tjejkompis köpte ett akvarium där det förljde med en del fisk. bl.a. ett stim stora tetror som allihop hade förlorat ett öga..på samma sida..såg lite mysko ut när de simmade åt vänster alla samtidigt..hehe.. men de mådde fint iallafall..
                  fick dock inte veta varför de förlorat ögonen..
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • cri
                    • September 2002
                    • 700

                    #10
                    Hej,

                    Han simmar i dag omkring som om ingenting hade hänt. Men när man ser honom från högra sidan vänder det sig i magen. Kan se en bit utav ett ben i huvudet. Såret verkar inte inflammerat och han har ätit och håller ryggfenan högt.

                    Girofle - franska... nejliko olja, bedövar (används vid kirurgiska ingrepp på fisk och avlivning i högre doser). Tramadolhydroclorid är ett derivat utav morfin. ... Det är en fisk, jag vet men i hans storlek är det som om en mini hund hade fått sitt öga utslitet. Jag tänkte att om jag kunde lindra smärtan blev han mindre stressad och ha mer motstånd vid en eventuell infection.

                    Har testat trycket i kranen igen och det är bra mycket högre nu... Men men...
                    Mvh, cri

                    Kommentar

                    • zingo_boy
                      • August 2002
                      • 983

                      #11
                      och jag som tyckte de va jobbigt när jag sög fasst min guldfisk i slangen.

                      Kommentar

                      • mare
                        • September 2003
                        • 32

                        #12
                        Vart kan man få tag på girofle och tramadolhydroclorid?
                        M.V.H MARRE

                        Kommentar

                        • cri
                          • September 2002
                          • 700

                          #13
                          Eterisk Nejlikolja finns nog på hälsokost i Sverige och rekommenderas utav guldfisk uppfödare att användas vid avlivning eller kirurgiska ingrepp. Beskrivet i min dagbok. Tramadolhydroclorid är recepbelagt morfin derivat.

                          Lite mer hjälp till human avlivning: vodka och eterisk olja - nejlika...

                          EUTHANASIA
                          ...There is another way, and that is using clove oil which is also used as an anesthetic (for shorter time!). "It depends on the size of the fish for the number of clove oil drops, but for under 2" fish, 10 or so drops does the job well. Put the fish in a small container (I've used drinking glasses for this) of tankwater and drop the oil in. Let the container and fish stand at room temp for 10-15 minutes, or until euthanized. The larger the fish, the more drops would be required, ime. Bev" Add 1cc Clove oil (eugenol) to 3cc of Vodka, mix and add this to a gallon of water. Put the fish in until they arent breathing anymore, then put in freezer bag in the freezer just to make absolutely sure.
                          www.puregold.aquaria.net/
                          Mvh, cri

                          Kommentar

                          • zingo_boy
                            • August 2002
                            • 983

                            #14
                            apropå kirurgiska ingrepp, varför gar man sånt på en fisk?

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              • September 2003
                              • 112

                              #15
                              det skulle jag vilja se!!!
                              Jag har BÄSTA fiskar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...