Aqua Furan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Aqua Furan

    hej!
    Mina fiskar har varigt slöa under en tid & har bajsat vita trådar. Jag blev rekomenderad Aqua Furan som medicin eftersom dom antog att det var parasiter & bakterier. Jag medicinerade i Måndags & jag tycker att dom har blivit bättre, har inte sett till nån vit avföring på dom, förutom EN guppy. Eftersom Aqua Furan ska hjälpa mot innre sjukdomar & det är i pulverform så antar jag att dom ska äta medicinen för att det ska funka!? Guppyn har inte ätit på några dagar, är det kanske därför guppyns avföring fortfarande är vit, för att den inte har fått i sig nån medicin? Jag har nu satt guppyn i ett karantänsakvarie för att de inte ska smitta ner de andra åter igen & försöker mata den. Nästa (& sista) medicineringen är på Fredag, då provar jag att ge lite till guppyn oxå.
    Tacksam för svar!
    Mvh Nova
    Denise
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    #2
    Ingen som kan hjälpa mig?
    Denise

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #3
      Hej Nova,
      Ledsen men jag känner inte till Aqua Furan. Vad står det i bruksanvisningen? Andra mediciner bruka fungera när de upplöses i vattnet och upptas genom gälarna. Glad att hör att de andras avföring inte längre är vit. Bra jobbat!
      Mvh, cri

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Tack det står inget om att dom ska äta den men heller inte att dom inte ska det, men när jag hällde i den så åt dom den så jag antar att den ska ätas eftersom den ska hjälpas i kroppen & den måste ju komma in på nått sätt tycker man ju. Alla varkar bättre utom då den lilla guppyn som fortfarande inte äter. Men fiskarna jag har brukar inte äta när jag sätter dom i karantän eller i yngelkaret för att de känner sig ensamma, så jag tänkte lägga i den i det stora akvariet när det är dags för medicin imorgon & se om den oxå äter medicinen annars är det kanske dags att säga förväl till Humlan (guppyns namn) Jag har inte sett slöjstjärten ligga upp&ner sen i morse & det känns skönt. Men jag såg idag att en till guppy bajsade vitt, fast jag tror det beror på maten för den såg inte alls ut som den vita trådaktiga tidigare. Så jag tror inte det är nån fara. Men jag håller koll på henne.
        Tack Cri för att du är så snäll & hjälper & uppmuntrar mig!!
        Mvh Nova
        Denise

        Kommentar

        • Ante1
          • December 2002
          • 385

          #5
          använd flagyl, Aqua furan hjälper inte mot Bukvattensot.
          här kan du läsa mer om det:
          http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=685
          Jag köper Flagyl, flytande form hos min veterinär och betalar 140:- för en påse på 100 ml. och matar med granulat som fått suga i sig medecinen, då hamnar den där den gör nytta, i magen på fisken och inte i vattnet.
          -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            Tror du dom har bukvattensot då? Blir inte buken stor då?
            Denise

            Kommentar

            • Nova
              • April 2003
              • 512

              #7
              Mina fiskar verkar inte "hosta" & äter gör dom det är bara guppyn som inte gör det, den tog då ibland & spottade ut men inte de andra.
              Mvh Nova
              Denise

              Kommentar

              Arbetssätt...