trött och blå

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria
    • January 2002
    • 3

    trött och blå

    Som lycklig nybliven akvarieägare har jag nu fått en fjärilsciklid som blivit mörkblå och antagligen snart död eftersom den knappt kan simma och fenorna ser helt stela ut. Vad kan den ha råkat ut för?



    Ändrat av - Maria den 2002/01/09 16:48:39
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej Maria,
    Ja vem är inte trött, men som tur är har man inte blivit blå än, då hade man nog legat illa till.
    Vad jag undrar lite över är vad du har för temperatur i akvariet? Vet du något om pH-värdet? Finns det andra fjärilar i akvariet? Vilka andra fiskar finns i akvariet? Har länge har du haft den sjuka fjärilen? Hur länge sedan var det du startade akvariet? Använde du någon bakteriekultur eller liknande vid uppstarten?
    Så tyvärr fick du inget svar utan en massa frågor istället, men det är nog likadanat om man ringer till sin egen doktor så ställer nog också hon/han en massa frågor innan det går att ställa en diagnos.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Maria
      • January 2002
      • 3

      #3

      Jag, eller fiskarna iallafall, har ca 26 grader, ph ligger på 6,5 när jag häller i vattnet men det kan nog ha blivit lägre. Har inte mätt värdet. Jag har en till fjäril som kanske inte heller mår så bra, ryggfenan ligger mer längs ryggen än det pekar uppåt.. Fjärilen som är dålig har jag haft ca 2 veckor och akvariet har varit igång i två månader. Jag har haft i "Aqua safe" från Tetra när det startades och när jag har gjort mindre vattenbyten.
      Andra fiskar som är med i akvariet är 3 gurami, 4 skalare och en algätare. Och de är pigga och lyckliga. Jag mätte nitrit igår och det var under 0,3 så jag antar att det är som det ska?!
      Tack för snabbt svar!
      MVH Maria



      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Inga bra svar alls Maria, i alla fall inte som hjälp om man skall ställa en diagnos, eftersom jag inte hittade några fel där .
        Tror därför att det helt enkelt rör sig om det problem man ibland kan ha med fjärilar. Dvs ibland funkar de bra, ibland inte alls.
        Bäst "kvalitet" brukar de svenskodlade ha och sämst de Asienodlade. Att de är svenskodlade är dock ingen garanti för att de skall gå bra, även dessa kan helt plötsligt börja dö.
        Köpte själv in ett 20-tal svenskodlade för ett par år sedan och alla dog utan att något egentligen var fel i akvariet. Väntade 5 veckor och köpte in en ny grupp och allt fungerade perfekt.
        Så inte fick du mycket hjälp av mig. Jag hade nog avavktat och sett vad som händer. Dör alla ut, så vänta minst en månad innan du skaffar nya.
        En sak tycker jag att du skall kolla - pH-värdet. Stora svängningar i pH-värdet kan vara mycket farligt för många fiskar och speciellt fjärilar är mycket känsliga för detta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Maria
          • January 2002
          • 3

          #5

          Ok.. Det känns iallafall lite bra om det inte är jag som gjort något jättefel och med alla sätt tar död på mina fiskar!!
          Får kolla pH-värdet, Men hur reglerar man det?
          En annan känner sig oxå lite smurfblå mellanåt Det var inte riktigt så enkelt med fiskar som jag trodde. Men ingen spänning utan någon utmaning...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Hur man ändrar vattenvärdet kan du läsa om på "Akvarievatten" i vänsterspalten på första sidan.
            Akvaristika hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...