Spöade scalarer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klant
    • August 2003
    • 9

    Spöade scalarer.

    Hallå.

    Jag har letat runt lite, och inte riktigt hittat det jag undrar över.

    Jag har 2 palettciklider som helt oväntat ynglat av sig. Således är alla andra fiskar i akvariet förvisade till diagonalt motsatt hörn. De som tagit mest skada av förvisningen verkar vara scalarerna. Deras fenor börjar se allmänt risiga ut, dvs "fenstrålar" utan "fenhud" emellan. Ser inte alls svampigt ut dock, mer frätande. Så det jag misstänker är fenröta efter allt handgemäng. Mina frågor är:

    1: Hur styr man upp fenrötan?

    2: Hur mycket salt är lämpligt att ha i ett 110-litersakvarium?

    3: Duger OBS! havssalt, eller måste man köpa nån annan variant?

    4: Vi har supermjukt vatten här i stan. Höjer saltet det, eller ska man bära sig åt på nåt annat sätt?
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    1. Medicin
    2. En del säger en matsked och andra en deciliter
    3. Ja det duger om det inte innehåller jod eller klumpförebyggande medel
    4. Bikarbonat eller kalkmjöl
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Klant
      • August 2003
      • 9

      #3
      Kul med ett snabbt svar!!! Har lite följdfrågor dock:

      1: Vilken medicin? Funkar den med ynglen som jag helst vill hålla liv i?

      2: Känns som om det är rätt stor spridning? Misstänker att det går typ 6,66 matskedar på en dl...

      4: Hur mycket bikarbonat (°dH är runt 1,5 om jag inte minns fel)?

      Kommentar

      • Agnes
        • July 2002
        • 109

        #4
        När ett par leker blir de andra fiskarnas fenor lätt lite trasiga, särskilt om man har för många fiskar. Det behöver inte vara tecken på någon sjukdom.
        Jag skulle vänta och se, vara lite extra uppmärksam, innan jag behandlade med salt eller medecin.

        Kommentar

        • Agnes
          • July 2002
          • 109

          #5
          De fiskar som du har vill ha mjukt vatten, men kanske inte så mjukt efersom det då blir ganska instabilt. Jag skulle inte använda bikarbonat utan en kalkhaltig sten så att du plötsligt inte förendrar jättemycket. Då doseras en lagom dos ut av sig själv.

          Kommentar

          • Klant
            • August 2003
            • 9

            #6
            Ok, tack för tipsen! Har satt scalarerna på isolering i varsin yngelfälletank (dom bråkar med varandra också), och fenorna har i vart fall inte blivit värre. Tror jag ska ha i lite salt dock, palettcikliderna "gnider" sig mot botten lite då och då.

            Kommentar

            • Peter1904
              • February 2003
              • 1079

              #7
              Framöver bör du göra dig av med antingen skalarerna eller paletterna alternativt skaffa dig ett mycket större kar. Paletter och skalarer kommer inte at fungera ihop i 110 liter.

              Kommentar

              Arbetssätt...