vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dead_Sexy
    • March 2002
    • 6

    vad är detta?

    Hej på er!

    Jag har haft mycket sjuka hos mina fiskar, och intresset rasade lite, men behöll firrarna. Jag upptäckte att en av min första guppy hona masell var dålig. Jag brukar kalla henne för XXXL för att hon är den största guppyn jag sett. Hon skulle få yngel men dom släpptes aldrig, hon blev fetare och fetare, till slut började fjällen spreta ut från kroppen, och hon kunde inte nes simma upp till ytan och äta... nästadag var hon död, men munnen vid öppen och bröstfenorna rakt ut!
    Va kan detta var?

    Tacksam för svar

    //Thess


  • catrin
    • January 2002
    • 144

    #2
    Du skrev aldrig hur gammal hon var. Guppy blir sällan mer än 2 år...ålder kanske..Eller vattenbuksot, då spretar fjällen så om man tittar från ovansidan ser fisken ut som en igelkott. Det smittar....är som en böld och innehållet i den kan smitta vidare till andra om dom dör i vattnet.
    Har du haft mycket problem med sjukdomar tycker jag att du skall fundera om det kan bero på vattenkvaliten.

    Cattis
    Cattis

    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #3
      Ja, det låter som bukvattensot. Om fler fiskar i akvariet börjar bli tjocka, så kanske det är tid att fundera på om man ska medicinera.
      Enda medlet mot bukvatten som jag känner till och använt är octosin, men det finns med all säkerhet flera olika fabrikat.
      Att ha i salt i vattnet efter varje vattenbyte är alltid en bra säkerhets åtgärd mot vissa sjukdomar, parasiter.
      /Lukas

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Hej,
        Sjukdomar är ett krångligt kapitel och det är svårt att diagnosticera. Det är lite som att ringa till sin doktor och säga - jag är sjuk, vad är det för fel på mig.
        Jag tror inte att det är bukvattensot och om det är bukvattensot så är jag minst sagt skepistk till att det skulle funka med octosin. Bukvattensot orskas av en flagellat och octosin funkar knappast för flagellater.
        Om bukvattensot och andra sjukdomar kan du läsa i sjukdomsavdelningen på zoopet
        http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sjukdomar
        Att man skulle behöva använda salt i vattnet vid varje vattenbyte kan jag inte heller förstå.

        Nåväl det är alltså oftast lättare att svara på vad det inte är, än vad det är.
        Att guppyhonor kan drabbas av att de svullnar upp händer då och då. Kanske pga någon inre defekt, jag vet inte. Det verkar dock inte smitta och det är ju det viktigaste.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...