Små ca 0.5mm långa maskar i vattnet å på fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Små ca 0.5mm långa maskar i vattnet å på fiskar...

    Kan det vara vita pricksjukan detta? Märkte igår att det satt några såna väldigt små vita maskar på mina black molly, de verkar röra på sig de där maskarna oxå. Såg även såna maskar flyta omkring i vattnet där de böjer sig fram och tillbaka. Vad kan detta vara för något?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kolla först att det verkligen är samma på glas/vatten som på fisken. Den vanligaste anledningen till vita prickar på fisk är vitaprick-sjukan, medan vanligaste anledningen till 'vita maskar' på glas och vatten är smådjur som livnär sig på detritus.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Jag var in på en akvarieaffär och han i affären trodde att det var någon form av parasiter och inte vita prick. Han rekommenderade Sterazin mot det så jag testar den nu...

      Kommentar

      • maried
        • July 2003
        • 30

        #4
        Jag har sådana vita maskar på glaset och till viss del i vattnet i mitt 15-liters yngelakvarium, som innehåller två små platyyngel och två amano-räkor. Vad ska jag göra mot det? Varför och hur har de kommit dit? Jag matar med Liquifry.
        Tacksam för svar.

        Kommentar

        • imported_n/a
          • September 2003
          • 112

          #5
          läskigt du kanske borde ta ut den fisken så att det inte smitter andra
          Jag har BÄSTA fiskar!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Alltså, det är helt normalt & totalt ofarligt att ha små hoppkräftor/musselkräftor/dafnier i akvariet. De äter alger och detritus, och den vanligaste typen ser ut som små 'droppar', ibland med äggsäckar i bakänden, och rör sig hoppande.

            De sitter aldrig på fisken, bara på växter, glas etc. Ser du något som sitter på dina fiskar, är det en parasit.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • maried
              • July 2003
              • 30

              #7
              Ok, tack. Det här är som små vita smala streck som krälar på glaset (hoppar inte). Ser mer ut som larver än minikräftor, men det kanske är kräftor ändå? Då låter jag dem bara vara? Det ser ju inte så kul ut när man tittar på akvariet, det satt säkert 30 på framrutan i morse... De sitter inte på fiskarna.

              Kommentar

              Arbetssätt...