Alla fiskar har simproblem!! SNÄLLA HJÄLP!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Alla fiskar har simproblem!! SNÄLLA HJÄLP!!

    Jag har tröttnat på det här nu! Jag vet inte vad det är för fel på mina fiskar!! Jag har just fått avliva 2 guppys pga att de inte kunde simma, på slutet låg de bara på botten & flåsade. De andra guppys har inte visat några symtom på simproblem än. Mina 2 slöjstjärtar ser inte heller nå vidare bra ut. En har de senaste dagarna börjat ligga upp&ner. & den andra brukar mest ligga helt stilla under pumpen. När dom får mat så piggnar dom till & äter. Såg nyss också att en neontetra inte kan simma rakt, utan bara neråt. En annan neontetra ser ut att ha fått ett svampangrepp på ryggen. Snälla vet nån vad jag ska göra, innan mina bäbisar dör!!!!!!!!! SNÄLLA!!!!
    Mvh Nova
    Denise
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    kanske ska kolla nitrit värdet??
    corydoras.

    Kommentar

    • Nova
      • April 2003
      • 512

      #3
      jag har inte gjort det men kan det bero på det? Jag ser nu på neontetran som inte simmar bra att det har som prickar på ena sidan, dom ser ut som sockerpärlor & glänser (inte vitaprick). Det var sånna som en guppy hade på stjärten när han var dålig. Hur mycket kostar nitrittester? Finns dom i alla djuraffärer?
      Mvh Nova
      Denise

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Jag ska köpa ett nitrittest & PH test imorgon (nått mer test som behövs?). Om värdena skulle vara förhöga, vad gör jag då?
        Mvh Nova
        Denise

        Kommentar

        • ossism
          • April 2002
          • 513

          #5
          vatten byten. 25% om dagen, varannan dag skulle jag föreslå. hur ofta byter du vatten nu?
          1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            Jag försöker hålla det till varannan vecka, det är vad jag har hört, då byter jag ca 30% Men nu de senaste veckorna har jag bytt oftare & hällt i salt pga att jag har haft så mycket dödsfall & har då försökt få det bli bättre med hjälp av det, men jag lyckades tyvärr inte. Usch det är så tråkigt när det blir dåhär. Det började efter att jag köpte nya guppys, dom dog först & nu verkar de andra vara smittade.
            Mvh Nova
            Denise

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Om du tar med en skvätt vatten till affären så kan de göra alla möjliga tester där. Om det blir för tungt för plånboken då ett nitrtittest ligger runt hundringen och pH lite mindre. Teststickorna som mäter en massa olika saker är ganska dåliga men ger en fingervisning. Det finns ju någonting som orsakar svamp på dina fiskar. Svamp är en symptom, det räcker inte att bara behandla svampen såvida det inte uppkommit i ett mekaniskt sår. Går det inte att fastställa specifikt vad det är för sjukdom så finns det mediciner som ska bota lite allt möjligt fast de påverkar nyttobakterierna och växterna mer.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Nova
                • April 2003
                • 512

                #8
                Jag har Protozin hemma, det står att det är för svamp bla. Ska jag då börja medicinera imorgon efter att jag tagit ut vattnet som ska till djuraffären? Tack för svaren.
                Mvh Nova
                Denise

                Kommentar

                • gugges
                  • May 2003
                  • 893

                  #9
                  jag skulle ha bytt minst 25% vatten varje dag i en veckas tid... tycker det låter som att nitriten är lite hög så då är det enda i paniksyfte att byta vatten hela tiden tills värdet har stabiliserat sig....
                  Guardians Of Catfish - www.goc.se

                  Kommentar

                  • Nova
                    • April 2003
                    • 512

                    #10
                    Okej. Jag tar med vatten ner till djuraffären imorgon så får dom testa det. Sen byter jag 25% varje dag & hoppas på att det blir bättre. Kan svampangreppet bero på nitritet oxå? Hoppas bara att alla lever imorgon! Tack så hemskt mycket för svaren!!
                    Mvh Nova
                    Denise

                    Kommentar

                    • Nova
                      • April 2003
                      • 512

                      #11
                      Visst räcker det om jag tar med mig en liter vatten från akvariet? Som tur var så levde alla fiksar imorse, igår kväll så de hur hängiga ut som helst
                      Mvh Nova
                      Denise

                      Kommentar

                      • gugges
                        • May 2003
                        • 893

                        #12
                        Oh ja, ta ett par deciliter, om nitrithalten går upp så blir de väldigt mottagliga för andra sjukdommar, det ena påverkar det andra så att säga! tänk på att ta vattnet innan dagens vattenbyte med så att inte testet blir missvisande bara för att du just har bytt lite vatten! när du har fått resultatet i djuraffären och om de kan påvisa nått från testen så har de en del råd att ge!
                        Guardians Of Catfish - www.goc.se

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          • February 2002
                          • 2119

                          #13
                          Jag tycker at det verkar snålt tilltaget med vattenbyte varannan vecka i ett 58 liters. Särskilt eftersom slöjstjärtar har en tendens att äta mycket och därmed sk**a mycket. Om du byter lika mycket (30%) bör du nog göra det minst två gånger/vecka, och detta inte bara tillfälligt utan kontinuerligt.
                          // Magnus
                          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                          Kommentar

                          • Nova
                            • April 2003
                            • 512

                            #14
                            Okej då ska jag göra det. Tack så hemskt mycket för hjälpen!! Nu åker jag till djuraffären omedel bart!
                            Mvh Nova
                            Denise

                            Kommentar

                            • Nova
                              • April 2003
                              • 512

                              #15
                              Hej!
                              Nu har jag varitpå Djuraffären. Det visade sig att det inte var för mycket Nitrit, däremot var PH´t 7,8 & Hårdeheten var på högsta, detta kan bero på att jag gör vattenbyten för ofta, dom rekomenderade ca 10 liter varannan vecka (vilket jag tycker låter väldigt lite). Jag ska nu medicinera akvariet med Protozin, eftersom jag har sett att en neontetra antagligen har Sammetssjukan/Svamp eller Neonsjukan. Kanske har de andra oxå fått nått av det, fast det inte har synts nått än...? Men som sagt jag provar med Protozin & om inte det hjälper ska jag komma tillbaka & köpa nån medicin som hjälper mot de flesta sjukdomar (minns ej namnet på medicinen). & tills dess så skulle dom ha pratat med en akvarie expert. Jag hoppas nu att detta löser sig. Tack så mycket för hjälpen allihopa!
                              Mvh Nova
                              Denise

                              Kommentar

                              Arbetssätt...