sjuka slöjstjärtar - igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • varg
    • August 2002
    • 1002

    sjuka slöjstjärtar - igen

    hejsan!
    vet inte vad som har gått snett nu, har bytt vatten som vanligt och matat som vanligt, men nu har mina slöjstjärtar fått nån sjukdom igen.

    en ska pappa ta livet av när han kommer hem, två är hängiga.
    dom hänger, orkar inte simma, och har vita prickar på ögon, gälarna och fenorna...
    just nu simmar de två i mitt 16 liters (har inte större att erbjuda för tillfället ) med doppvärmare (29grader), fluval1+ filter, och javamossa + vattenpester....har satt i typ en matsked salt.

    har även täckt för karet med en svart tröja att de inte ska bli ännu mer stressade...

    vad kan jag göra att de ska överleva?? kan jag ens få dom att överleva? dom andas tungt med gälarna, sugs in i filtret men orkar simma iväg ....
    Zoon
  • fakiren
    • April 2006
    • 12

    #2
    Dom har det för varmt, slöjstjärtar trivs bäst vid 22-24 grader. Det är vad jag kan komma på.

    Kommentar

    • Tri-X 400
      • April 2006
      • 259

      #3
      Hej,

      vet inte om detta kan vara till ngn hjälp men här har du en länk om sjukdomar, om du scrollar ned på sedan hittar du något som kan förklara din sjukdomsbild samt lösning.

      Jag tycker att det är lättare att hitta på den sidan är forumets då det är gott om bra bilder på olika arter, när du hittar något som verkar stämma in på dina symptom så kan du gå in på forumets sida om sjukdomar och se vilka mediciner du behöver detta för att hitta de mediciner som finns i Sverige.

      Du nämnde salt, om du ska salta i medicinskt syfte var noggrann med att det ska vara jod-fritt.

      Sänk temp. till att börja med och jag förstod faktiskt inte riktigt varför du var tvungen att avliva den andra fisken.

      Gå in på sidan, vore synd att ha ihjäl fisken om det inte är alldeles nödvändigt och jättebra att du täcker över.

      Slöjstjärtar är roliga så, behöver 8 timmars obruten sömn per natt annars mår de inte riktigt bra,


      lycka till nICKLAS.
      Senast redigerad av Tri-X 400; 04 May 2006, 09:13.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        det första du bör göra är att dra ur doppvärmaren! De klarar sig utan, du har nog en rumstemp på kanske 20-22 grader.

        + vattenbyte 50%, mata väldigt LITE, vänta och se lite vad som händer, kanske piggar den sämsta fisken till?
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Har du något som syresätter vattnet?
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...