Svamp på neontetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Svamp på neontetra

    Hej! Har på senaste tiden lagt märke till att en neontetra inte har varigt lika aktiv som de andra. Nu när jag kolla närmre på den så såg jag att den troligtvis fått ett svampangrepp på ryggen straxt under ryggfenan. Eller kan det kanske vara nånting annat? Det syns inget på de andra neontetrorna. Jag har nu hällt i lite salt. Räcker det eller är det medicin som gäller? Jag gjorde ett vattenbyte för ca 4 dagar sedan, behöver jag då göra det igen?
    Mvh Nova
    Denise
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    är den blek där? kan vara neonsjukan.... tror de kan bli lite typ genomskinliga då.
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Nova
      • April 2003
      • 512

      #3
      Det är inte så att färgerna har bleknat utan det är som en vit fläck över ryggen på båda sidor. Jag har Protozin hemma som dom fick när de hade vita prick, då dog alla neontetror utom en av medicinen (tror tyvärr att det berodde på överdos ). Den är oxå mot neonsjukan, ska jag ge dom det eller ska jag avvakta & prova med salt & vattenbyten först. Det är väl inte bra att medicinera i onödan?
      Fast iof så står det att Protozinet även är för svampsjukdomar & jag är nästan säker på att det är svamp eller neonsjukan, nån liknande sjukdom känner jag inte till. Ska jag ta ur tetrorna under medicineringen eller ska jag medicinera hela akveriet?
      Mvh Nova
      Denise

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Nu verkar den väldigt slö & bara ligger stilla. kanske är detta en dum fråga- men det är bara neonterar som kan få neonsjukan, eller kan mina slöjstjärtar & guppys oxå drabbas?
        Mvh Nova
        Denise

        Kommentar

        • Nova
          • April 2003
          • 512

          #5
          Någon som vet om jag ska börja med salt eller med medicinen?
          Mvh Nova
          Denise

          Kommentar

          Arbetssätt...