Snabb hjälp tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Lukas
    svarade
    Fiskar, liksom människor behöver också klia sig lite då och då...
    /Lukas

    Lämna en kommentar:


  • Aqua_Max
    svarade
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>En del av mina fiskar har börjat "stryka" sig emot sand , stenar osv. ... eller är det automatiskt en sjukdom när fiskar gör så?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Det behöver inte vara sjukdom. Om fiskarna stryker sig mot föremål någon gång ibland behöver du inte oroa dig, det är relativt normalt, men om det är många av fiskarna som gör det varje dag så är det något som inte stämmer. Förutom sjukdomar är det vanligt att fiskarna beter sig på detta vis i akvarium med kringsvävande smuts partiklar etc i vattnet. Fiskarna stryker sig ibland på föremål för att få bort irriternade partiklar som fastnat på slemhuden. Om det dina fiskar gör beror på partiklar i vattnet vet jag inte, men om det gör det så brukar det hjälpa att sätta i en pump med partikelfilter.



    ~~~ Max Photo ~~~

    Lämna en kommentar:


  • zooett
    svarade
    Hej Wolfman !
    Troligtvis är det ingen sjukdom,jag tror att det är bakterier som angriper fiskarna.Gör ett delvattenbyte häll sedan i ektozonsalt eller grovsalt utan jod.Grovsalt=1 dl/100 l Vatten ektozonsalt enligt bruksanvisning.
    Rolle

    Lämna en kommentar:


  • wolfman
    startade ett ämne Snabb hjälp tack!

    Snabb hjälp tack!

    En del av mina fiskar har börjat "stryka" sig emot sand , stenar osv.
    jag har gjort en behandling mot pricksjukan men vissa fortsätter ändå?
    Är detta normalt? eller är det automatiskt en sjukdom när fiskar gör så?
    Man ser inga yttre tecken på sjukdom, inte heller nån förändring i beteendet.
    Vad göra?

Arbetssätt...