Hjälp mig mina fiskar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sway307
    • August 2003
    • 50

    Hjälp mig mina fiskar dör!

    Hejsan
    Jag har ett akvarium med Malwai ciklider i
    Men dessa har nu börjat dö igår dog 6 firrar!
    Och jag är säker på att de har en sjukdom men vet inte vad det är.
    Symptomen som mina fiskar visar är att de flesta har som små kött stycken på ca 1X1 mm stora som sitter på kroppen en del på fenorna och en del på kroppen även lite på huvudet. Fiskarna skakar väldigt på huvudet och de gnuggar sig mot bottnen på akvariet. när det har gått lite längre än då så verkar de få dålig motorik som att de är typ cp-skadade . Vad är detta för sjukdom och är det något jag kan göra åt det? Jag vill gärna ha svar så fort som möjligt så jag kan ringa till zoobutiken som jag köpte dem och ev. får ett BRA pris på nya firrar. MVH /// Jens Jonsson
    Mvh Jens
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Tjena. Verkar som någon form av parasiter. Läsa lite här om olika sjukdomar och se om det är något som stämmer. http://web.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sjukdomar
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Sway307
      • August 2003
      • 50

      #3
      Har redan läst där inget av dem som stämmer.(Tack för rådet)
      Jag hoppas att jag får igång akvariet tidigare dog ett helt gäng med firrar, dock inte av denna sjukdom. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta för jag har mu lagt ut över 200 kronor på fiskar som har dött. Det enda som har left igenom allt är en mal på 30-35 cm
      MVH/// Jens Jonsson
      Mvh Jens

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Tråkigt när det händer. Ge inte upp bara. Läs allt du kan få tag på, kolla dina vattenvärde och glöm aldrig vattenbyte så ska det nog gå bra. Att en och annan fisk dör i mellanåt är helt normalt men det är tråkigt när alla dör.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • morbid
          • July 2003
          • 126

          #5
          Är akvariet nystartat ?
          om inte börja inte om från början! tag reda på vad som gick fel!
          ta med dig lite vatten till en akvariebutik, dom brukar vara mer än villiga att hjälpa till att kolla vad som kan gått snett!
          gjort vattenbyten m.m ? luktar vattnet nått konstigt? färg på vattnet ? nårra konstiga saker som flyter runt ? döda växter ? nya stenar?? allt kan ha inverkan på fiskarna!

          ge inte upp bara.!
          375 Liter: Bakgrund klar
          390 Liter: TOMT
          275 Liter: Lite fina ciklider
          2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
          60 Liter helglas:Kampfisk odling
          25 Liter: TOMT
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

          Kommentar

          Arbetssätt...