platy som magrar av

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    platy som magrar av

    har ett 50 liters sexkantigt kar som startades för drygt ett halvår sedan, har kardinaltetror, otocinclus samt platy i det.

    eftersom jag är ny på det här med akvarier har jag först på senare tid fått klart för mig om alla de tester som ska göras, ph, kh, no2 osv. ska köpa testerna och se om något är i obalans.
    växterna växer bra men bladen blir ljust gröna och faller med tiden av längst ner på stammen, för klen belysning har jag fått veta och ny belysning är på g.

    men nu till fiskarna, en del platy jag haft har med tiden 'tacklat av', blivit magra och ibland efter någon månad också börjat simma vingligt innan de tillsist har dött.
    svälter de ihjäl eller blir de förgiftade av något i vattnet? (har som sagt inte testat det)

    byter 20-30% av vattnet varje vecka samt gör rent filtret i pumpen, har i vattenberedningsmedel, ektozon samt växtnäring. inga alger i hela karet.
    fiskarna får dels ett helvegetabiliskt foder avsett för ungfödare, dels ett foder som påstås göra färgerna starkare samt röda mygglarver ett par gånger i veckan.

  • morbid
    • July 2003
    • 126

    #2
    Var har du köpt fodret som ska göra fiskarnas färger bättre ???
    jag köppte en burk på Coop Forum!
    VILKEN SKIT!!!!
    fanns ju ingen näring alls till fiskarna .. hur många som helst magrade och dog! Mitt tipps är att köpa fodret i en bra akvarie handel.

    hoppas dom mår bättre av foder byte
    kör lite artemia 2 ggr i veckan, mkt näring och kalas foder!
    375 Liter: Bakgrund klar
    390 Liter: TOMT
    275 Liter: Lite fina ciklider
    2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
    60 Liter helglas:Kampfisk odling
    25 Liter: TOMT
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

    Kommentar

    • Inge Ting
      • July 2003
      • 239

      #3
      Oppss... det brukar jag också köpa... något billigt typ. ""
      (Visst finns det någon regel om att man inte får skriva ut sådant här på zoopet?)
      Stackare..... tyckte det var lite skumt så jag köpte mig en "normal" burk....
      Ingenting

      Kommentar

      • Johanna J
        • November 2002
        • 190

        #4
        Ser du om fiskarna "kliar" sig mot stenar o dyl.? Isåfall kan det vara inälvsparasiter.
        Mina fiskar hade samma symptom som dina och det var parasiter. Det finns bra medicin mot det.

        Johanna
        ________________________
        100 liter: Tomt men ska snart befolkas
        54 liter: Med Kardinaltetror, Black Molly och malar.
        ________________________

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          hej
          va f*n köpte åxå nåt sånt skit frågade asmånga varför fiskarna dog men ingen visste har åxå samma problem..
          och de blev så efter att ja bytte foder...
          ja har typ 4 fulla burkar kvar..
          hade hur mycket guppys som helst nu har ja kanske 5 st kvar å de e yngel å en hona.
          sen har ja ba nåra st platy kvar åxå....

          Kommentar

          • morbid
            • July 2003
            • 126

            #6
            Köp ett märkesfoder, det är till 100 % mkt bättre
            det jag köppte va billigt och läste man på paketen så lät det mkt lovande med bättre färger ocg "fetare" fiskar, men näringen i fodret var skit.

            ha det
            375 Liter: Bakgrund klar
            390 Liter: TOMT
            275 Liter: Lite fina ciklider
            2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
            60 Liter helglas:Kampfisk odling
            25 Liter: TOMT
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

            Kommentar

            • imshee1
              • August 2003
              • 125

              #7


              så det kan vara fodret iallafall?
              båda fodren är dock köpta i djuraffär men jag har sett dom i vissa vanliga livsmedelsbutiker också.
              just färgfodret heter tetrarubin 'foderflingor för alla akvariefiskar med naturliga färgförstärkare'...
              innehållsanalysen:
              råprotein 49%, råfett 9%, råfiber 2%, råaska 10,5%, vatten 6%
              plus tillsatta A-D-E vitaminer.
              är denna näringsammansättning helt uppåt väggarna då alltså? skit, jag som precis köpt en helt ny burk *suuuuck*
              i vilket fall, vad bör ett BRA flingfoder ha för näringsinnehåll?


              vidare - ingen fisk kliar sig mot vare sig botten, stenar eller växter. har sett i andra kar hur fiskar 'skrubbar sig' så jag vet hur det ser ut, har dock inte sett tillstymmelse till det här, så parasiterna verkar hållas i schack här iallafall...

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #8
                hej
                ja köpte tetramin...pris typ 70 spänn ungefär
                innehåll:råprotein:46% råfett:8% råfiber:2% råaska:11% vatten:6%
                de fodret ja använde innan va sera flocken-menu
                innehåll:står så här att de inne håller spirulina shrimps plankton mm massa tyska fattar inte hehehe..men de som skilde dom va innehållet.
                teramin:250ml
                sera flocken-menu:150ml

                Kommentar

                Arbetssätt...