Vita pricksjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snuttetuffe
    • July 2003
    • 7

    Vita pricksjukan

    En av min slöjstjärt har fått vita pricksjukan. Men jag stack ner till en fiskaffär i närheten och frågade vad jag skulle göra. Jag köpte en medecin (78kr!!!) "Tetra Medica Contralck Konzentrat"
    Iallfall jag gjorde som de sa man skulle göra och min fisk börjar bli bättre. Men nu tycker jag att min lilla mal har fått prickar...
    I intruktionerna man fick med medecinen står det så här; <font color="red">"Om en märkbar förändring inte inträffat efter 5 dagar, bör behandlingen upprepas efter det att 24 timmars filtering med aktivt kol ägt rum." </font id="red">
    Vad betyder "filtering med aktivt kol"???

    För fisken ahr ju blivit bättre men malen har nog inte blivit bätttre...
    Vet någon?
    /Marina
  • Nanna_79
    • May 2003
    • 13

    #2
    Hejsan Marina

    jo det är ju så att alltid efter man har medicinerat engång så måste du rena akvariet från medecinen med aktivit kol och i zooaffären så förklarar de lite närmare var du skall lägga kolet osv
    sen får du ju medecinera om det än gång till om inte din mal blir bättre men som sagt kör först de aktiva kolet eftersom du måste få bort den gamla medecinen i vattnet .. sen kan du köra samma prossedur som tidigare med medecinen och självklart måste du använda de aktiva kolet efter den behandlingen med .. hoppas att de kommer gå bra för din mal .. lycka till // Anna

    Kommentar

    • kapatekk
      • July 2003
      • 133

      #3
      Jag har också funderat kring aktivtkol, måstre man ha ett ytterfilter för att filtrera med det?

      Jag har ett innerfiler jag tror att det blir bekymer med att filtera med aktivtkol idet.
      Patrik Ek, Kiruna
      Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

      Kommentar

      • snuttetuffe
        • July 2003
        • 7

        #4
        Hejsan!
        Ja med är detta aktiva kol dyrt???


        Ursprungligen skickat av Nanna_79
        Hejsan Marina

        jo det är ju så att alltid efter man har medicinerat engång så måste du rena akvariet från medecinen med aktivit kol och i zooaffären så förklarar de lite närmare var du skall lägga kolet osv
        sen får du ju medecinera om det än gång till om inte din mal blir bättre men som sagt kör först de aktiva kolet eftersom du måste få bort den gamla medecinen i vattnet .. sen kan du köra samma prossedur som tidigare med medecinen och självklart måste du använda de aktiva kolet efter den behandlingen med .. hoppas att de kommer gå bra för din mal .. lycka till // Anna
        /Marina

        Kommentar

        Arbetssätt...