Fenröta, otur eller annat? (Bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    Fenröta, otur eller annat? (Bilder)

    Hej!

    Har nyligen förlorat en stor & ståtlig Näbbciklid (Labeotropheus Trewavasae) då fenorna tynade bort och fisken inte kunde hålla rätt köl. Hade den i karantän i en vecka innan den dog.

    Idag, ca en vecka efter det förra insjuknandet, hittade jag min tuggande hona av samma art med trasiga fenor & stabilitetsproblem Stjärtfenan är 1/3 borta och det fortsätter upp även på ryggfenan. De små "sidofenorna" bär också samma spår, ca 1/4 borta. Igår såg jag inget när jag studerade henne & ynglen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5571.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,0 KB
ID: 2185573Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5572.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,3 KB
ID: 2185574Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5567.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,6 KB
ID: 2185575Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5573.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,8 KB
ID: 2185576

    Vad kan jag göra? Har tidigare lyckats hålla mig borta från sjukdomar och har ingen koll.. Kan jag låta henne gå kvar eller ska jag starta upp karantänakvariet igen?


    Kort info:
    450L
    Två stora filterhörn
    13st Malawi
    Varit igång ca 3 veckor
    50% VB 2ggr i veckan pga NH4

    Typiska vattenvärden, 24h efter 50% VB:
    • KH = 3
    • pH = 8
    • NH4 = 0,5
    • NH3 = 0,03
    • N02 = 0,1
    • N03 = 1
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Den har en väldigt insjunken buk så detta har inte kommit plötsligt och de bakteriangrepp (Ex. fenröta) som fått fäste beror nog just på att den är försvagad av sin magåkomma (Flagellater?)... Jag skulle avliva på direkten!

    Stora vattenbyten i ett nytt akvarium är ju nåt som är en riktigt dålig idé, leder bara till en utdragen och påfrestande uppstart för fisken!
    Håll igen på maten och mata snålt och håll igen på maten, du fattar va

    Tillsätt en bakteriekultur om du tror att du matar för mycket och ifall du får No2 i höga doser!
    Senast redigerad av åheim; 10 December 2015, 22:18.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Och ser även ut som fenröta....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        Den var död nästa gång jag kollade till den. Ingen mer har insjuknat än i alla fall..

        Känner att det är lite moment 22 vad gäller vattenbytena, har riktigt kassa vattenvärden så behöver byta pga det men samtidigt är det ju precis som du skriver åheim inget vidare för inkörningen. Tillsatte bakteriekultur de första dagarna av uppstarten. Efter ca 7-10 dagar när jag fick höga NH4-halter köpte jag mer bakteriekultur som jag tillsätter varje dag sedan dess, JBL Denitrol. Matar varannan/var tredje dag bara ett par nypor.

        Idag hade jag följande värden med dropptester:

        Ph= 8
        N02 = 0,7
        N03 = 5
        NH4 = 0,5

        Tror det gått 6 dagar sedan senaste 50% VB. N02 på 0,7 mg/l är ju väldigt högt, men börjar se en trend till att NH4 inte ökar lika kraftigt längre så det går väl åt rätt håll. Ska i alla fall fortsätta tillsätta bakterier dagligen tills flaskan är slut (ca 7dagar kvar).
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Känner tyvärr igen detta från mina fiskar, när de ser ut så på fenorna och börjar bli lite "skabbiga" i fjällen så har jag aldrig fått dem att överleva. Vet inte vad det är för fel, har trott att de andra fiskarna gett sig på den försvagade individen. Men har som sagt aldrig klarat någon efter detta stadie...😔
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • simka
            • November 2013
            • 326

            #6
            Hej Juni

            Så här i efter ett tag tror jag att det helt enkelt var mobbning som tog dem.. Har lagt i mer sten och nu är de lite lugnare och de har fler ställen att komma undan på. Men precis som du skriver verkar det vara helt kört att rädda någon som de fått för sig att ge sig på, trist

            Får hoppas de håller sig i skinnet nu!
            450L Malawi - Pågående projekt
            180L Malawi - Avvecklat
            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

            Kommentar

            Arbetssätt...