Högt pH GH och dåliga fiskar (En hel uppsats)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Godsfrun
    • November 2015
    • 5

    Högt pH GH och dåliga fiskar (En hel uppsats)

    Jag har ett relativt nystartat akvarium, har varit igång i drygt 2 månader. Startades med endast växter och började sen med ett fåtal fiskar (4) och fyllde på efter hand efter att nitriten hade gått ner till noll. Akvariet var begagnat när jag köpte det och jag startade det med det använda filtret för att få lite nyttiga bakterier på köpet.

    För två veckor sen hade akvariet följande invånare:
    10 rödmunstetror
    4 dalmatinermolly
    3 dvärggurami
    6 otocinclus
    6 panda-pansarmalar
    3 dvärgklogrodor

    alla åt bra, var pigga och trivdes vad jag kunde se.

    Akvariet är på 170 L, är inrett med akvariegrus, runt dvs inga vassa kanter och 1/3 av botten består av superfin rådasand. Där finns också 3 rötter varav en rejält stor, 2 stenrösen, en konstgjord ihålig stock, flytväxter och en hel del planterade växter samt mossa. Jag har inga alger, ottosarna städar flitigt. PH:t har alltid varit lite åt det höga hållet, har runt 7,5 i kranvattnet, egen brunn på landet. Resten av värdena har varit bra, GH något högt. Håller 24-25 grader mha doppvärmare. Lysrörsramp med två lysrör, vet inte vad det är för rör. Har planer på att byta dom. Fluval U3 pump. Byter ca 30% av vattnet en gång i veckan. Göder växterna med easy carbo, pytteliten dos.

    Tyckte jag hade googlat alla frågor om akvarium jag kunde komma på, har scannat den här sidan bla. Sen började problemen. För ca 2 veckor sen hade ett par av fiskarna lite vita prickar, en rödmunstetra som var pigg och en pansarmal som var jättehängig jämfört med dagen innan. Skaffade Protozin och medicinerade hela karet. Inga fler fiskar fick någonsin vita prickar och dom 2 som hade det är nu döda. Pansarmalen blev också blek och såg nästan luddig ut. Pansarmalen dog dagen efter, sen fiskade jag upp en död Otto som var pigg dagen innan och sen ytterligare 2 pansarmalar och en till Otto. Sen började hela stimmet uppföra sig konstigt. Dom blev bleka, andades snabbt och stod stilla nära botten. Inte syrebrist, vred upp pumpen och då blåser det ganska rejält men dom blev inte bättre. Dog en efter en, tog bort dom sista som mådde uselt. Pansarmalarna som var kvar såg också hängiga ut, dvärgguramina likaså. Satte sen i ett kolfilter för att få bort medicinresterna, bytt vatten som vanligt. Guramina har sett ok ut förutom att deras känselspröt har typ frätts bort, är kortare och fransiga. Idag fick jag ta bort guramihanen som låg på sidan när jag kom hem. Övriga fiskar har inte påverkats alls. Grodorna är superpigga, 4 kvarvarande ottosar är pigga, mollyna har varit superpigga hela tiden och de tre kvarvarande pansarmalarna har piggat på sig. Vattenvärdena är inte helkul. PH är högt, ca 8, ibland högre (dropptest), nitrit omätbart, nitrat 10, GH jättehögt, högsta på skalan som markerar upp till >21, KH ca 13, klor 0. Har inte mätt ammoniak, har inte fått tag i test för det.

    Vet nu inte riktigt vad jag ska göra. Har ansträngt mig hårt för att försöka skapa en bra miljö för fiskarna och dom bara dör. Känns som om medicineringen gjorde att allt fick spel. Har också provat med olika medel, har ett som ska binda metaller o nitrit mm samt Happy life flytande filtermedia men inget verkar göra det bättre. Mina växter trivs inte heller bra, bladen blir bruna och dom växer inte bra. Har beställt pmdd för att försöka få dom att må bättre. Vattnet är också lite ogenomskinligt. Inte grynigt eller jättegrumligt, bara lite svårt att se igenom från gavel till gavel. Hjälp!
    Senast redigerad av Godsfrun; 25 November 2015, 23:12.
  • BrigTSD
    • February 2015
    • 131

    #2
    Du kan ha fått med något skit i det begagnade filtret som inte är så nyttigt eller så är det ditt vatten. Dina fiskar föredrar mjukt vatten och har förmodligen bott i mjukare vatten tidigare innan de såldes till dig. Jag antar att du har rätt bra koll på vad som finns i vattnet i övrigt eftersom du har det i kranen så vi kan kanske utesluta sådan förgiftning tillsvidare.

    Vet inte vad du har för växter men det kan återigen vara det hårda vattnet som ställer till det. Alla växter trivs inte i hårt vatten. Det kan vara näringsbrist också. Det finns många pmdd-gurus här på forumet som vet hur man doserar.

    Ditt filter är i minsta laget men det verkar ju hålla undan ifall du har blivit av med den mätbara uppstarts-nitriten. Då har du med största sannolikhet inga mätbara halter av ammonium heller. Jag tror inte att det är ditt problem.

    Det dimmiga vattnet beror förmodligen på en ofarlig bakterieblomning som är vanligt i nystartade akvarier. Ignorera det tillsvidare. Försvinner det inte inom några veckor så kan det vara infusorier eller svävalger. De kräver lite särskilda åtgärder. Men det är knappast ditt problem nu hur som helst.

    Tvätta filtret och byta till nytt media är en billig åtgärd. Men det innebär även att det måste köras in på nytt. Det kommer att krävas täta vattenbyten alltså. Vet du att filtret är välskött så kan du utesluta den åtgärden.

    Då det gäller vattnet så kan du antingen göra det mjukare med en osmosanläggning eller så byter du till fiskar och växter som inte har några problem med hårt vatten. Men det blir ju tyvärr rätt dyrt oavsett vilket alternativ som föredras.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Hej! Tråkig historia det du beskriver men inte helt ovanlig. Om det är så att fiskarna reagerar på GH så behöver du nog berätta vad värdet är. Håller med BrigTSD i det hen skriver. Om vattnet avviker för mycket från det normala behöver man ofta tänka om och välja fisk utifrån vattnet. Är det så att dina fiskar är i ett felaktigt vatten så kan det göra att det blir mycket små marginaler för fiskarna dvs. en liten förändring får stor effekt.
      Protozin har jag aldrig kört med utan kör bara med ett mjukt medel mot Vitaprick som heter Antispot. Vitsprick är ju egentligen mera att jämföra med en "förkylning" för fiskarna och är ofta rätt harmlös inledningsvis för många arter. Blir det så att fiskarna snabbt blir sämre redan inledningsvis så är de redan påverkade till en del. I varje fall är det så enligt min erfarenhet. Om man sedan i ett kar med bräcklig balans, där vattnet inte är optimalt tillsätter en relativt stark medicin så slås ofta andra processer ut i karet och då har du inte längre ett inkört kar utan du får börja om från början med det. Så du kan räkna bort de där två månaderna nu och räkna som dag ett.

      Om vattnet är bra och GH inte är så tokigt egentligen så är PH ur kranen inget att gå igång på. Numera är det många kommuner i Sverige som ligger ungefär där ur kran. Mitt ligger på 7,4 i Västerås.
      Mitt förslag vid osunda processer efter ett rejält vattenbyte är att börja med en rejäl dos EasyLife Filter Fluid Medium. Det innehåller inte bakterier alls, men en lerblandning som neutraliserar och binder osunda ämnen och bakterier.
      Körde själv en stenhård behandling i mitt Diskuskar så att allt slogs ut. Det har tagit över 6 månader att få en balans i karet. Det som vände processerna i det karet är ett efterbehandlingspreparat som heter Voogle. Det är tänkt att höja immunförsvar och förebygga nya infektioner. Det har räddat många fiskar för mig.
      Men är vattnet inte ok för fisken så är olika preparat att kasta pengar i sjön. Du skjuter i så fall bar upp det oundvikliga dvs. att du behöver byta fisktyp. Men detta sista gäller ju bara OM det är vattnet som är problemet.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Godsfrun
        • November 2015
        • 5

        #4
        Vet inte exakt hur filtret är skött innan. Köpte akvariet begagnat av en kille med flera akvarium, han sa att det har fungerat bra hos honom. Har nytt filtermedia hemma så då byter jag nog. Ska jag byta även de små vita stenarna i mitten som bakterierna ska få fäste i?

        Kommentar

        • Godsfrun
          • November 2015
          • 5

          #5
          Har easy life hemma, häller i det efter byte då som vanligt. Så får jag väl se vilka fiskar som klarar sig och sedan välja arter därefter. Tycker bara att det är så mysko att jag hade bättre värden även på vattnet innan jag medicinerade. Alla fiskar trivdes bra innan dess. Eftersom jag bara har ett fåtal fiskar kvar nu så får jag väl hoppas på att de kan "köra in" akvariet på nytt utan allt för mycket belastning på filtret. Visst borde jag förresten kunna ta bort kolfiltrena nu efter en vecka i karet? Medicinen borde ju vara borta nu va? GH var hyfsat innan medicinering, lite högt men inget alarmerande (minns inte exakt siffra) men nu går testet upp till det högsta som går att mäta både med sticka och dropptest. Samma test som förut. >21 visar det nu.
          Senast redigerad av Godsfrun; 26 November 2015, 14:32.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Är det Easylife FFM du menar? Först och främst vill jag bara flagga för att det inte är så lyckat att ta stora beslut utifrån stickor. De kan visa ordentligt fel. Dropptest såsom t.ex. JBLs variant är mycket träffsäkrare. Spar du kolfiltret längre än en vecka så släpper det tillbaka skiten i karet vad jag förstått.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Godsfrun
              • November 2015
              • 5

              #7
              Exakt, easylife ffm. Har dropptester (JBL) för pH, GH, nitrit och nitrat. Brukar snabbkolla med stickor och kolla ev problemområden med dropptest. Har blivit mycket dropptest på sistone! Tar ur kolfiltret nu då.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Japp gör det. Hur är dina värden då direkt ur kran gällande PH, GH etc.?
                Har du något kalkhaltigt i karet som löser sig i vattnet. Då blir ju karet allt hårdare. Men mät först i kran och jämför sedan i karet så att du vet om det är lika eller olika är mitt förslag.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Godsfrun
                  • November 2015
                  • 5

                  #9
                  Har provat mäta båda, har dock bara mätt kranvattnet ett par gånger. Det är ungefär samma, pH något lägre än i karet, inte över 7,5. GH går i botten på skalan även ur kran. Har för ett par år sedan gjort vattenprov på dricksvattnet och fick svar från labbet att det var utan anmärkning förutom att det var lite för låg halt av fluor. Har bytt ut alla vattenledningar i hela huset för fem år sedan och drog då in nya kopparrör. Har inga snäckskal el dyl i akvariet. Borde kanske plocka ut dom stenarna jag har och se om det blir bättre. De är dock köpta i akvariebutik allihopa.
                  Jag funderar också kring att byta allt filtermaterial i pumpen, om jag har fått något med den så sätter väl det sig i det nya filtermaterialet om det finns kvar i vattnet? Eller måste jag plocka ut alla fiskar och byta allt vatten? Känns ju inte jättelockande. Självklart gör jag det om det är fiskarnas bästa. Funderar kring att ha lite is i magen, kanske byta ut lite filtermaterial i taget och se. De fiskar som är kvar nu har ju trots allt mått bra hela tiden förutom att mina två kvarvarande guramihonor har trasiga spröt. Kanske mår dom ännu sämre av omstartat akvarium och nitrit? Vad tror ni som kan?
                  Senast redigerad av Godsfrun; 27 November 2015, 06:02.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...