Är detta förstoppning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Är detta förstoppning?

    Igår så såg jag den stora ancistrus hanen var framme och den såg lite konstig ut. Den brukar aldrig vara framme vid framrutan utan sitter alltid på rötterna. Den såg tjock och "klumpig" ut. Den är rätt gammal men hur gammal vet jag inte då det var en som följde med ett kar jag köpte men den är rätt stor (ca 15 cm).

    Som man kan se på bilderna så ser den konstig ut. Jag hade inga problem att få tag på den med en håv heller. Jag flyttade den till ett tomt kar i min räkkarsställning ifall det skulle vara något konstigt med den.

    Karet har fått samma mat och mängd mat i över 1 år så inga förändringar på den sidan och vattenbyten som vanligt.

    Vad tror ni?

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151116_224958.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,4 KB
ID: 2185563Klicka på bilden för större version

Namn: 20151116_225116.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,9 KB
ID: 2185564Klicka på bilden för större version

Namn: 20151116_225127.jpg
Visningar: 1
Storlek: 190,1 KB
ID: 2185565Klicka på bilden för större version

Namn: 20151116_225032.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,8 KB
ID: 2185566
    Senast redigerad av Webo; 23 November 2015, 22:58.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Ser inte helt normalt ut nej. Inte naturligt rund som om den var lite tjock
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Nej precis. Den ser "klumpig" ut. Vet ej hur förstoppning ser ut om den då bara skulle bli rund och inte så "klumpig".
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #4
        Har tappat en ancistrus som hade förstoppning men den såg nästan ut att sprängas. Helt rund dock
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Det är ju svårt att häva på en fisk... Kan man massera?

          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Jag kan meddela att malen gick bort i natt. Den var inte lika uppsvällt och klumpig men fortfarande tjockare än vanligt så antagligen var det förstoppning för jag ser inga andra skador eller konstigheter på den.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              I natt så dog en av de stora siamesiska algätarna. Den var död när jag kom ner i morse. Den vra också lite rund om magen men inte jätte mycket. Jg tyckte också jag saknade någon kardinaltetra men kunde inte se flera döda. Ikväll när jag kom hem så hade den andra stora siamesiska algätaren dött och jag hittade också 4 st mindre där jag tror 3 av dem var kardinaltetra och en kilfläck rasbora. Jag har gjort ett större vatten byte (ca 60% då jag skulle ha bytt igår men hann inte) och jag har hällt i en större dos Easy Life FFM.

              Jag kom på att jag hade medicin hemma med det visade sig vara Medi Mor som ska vara medicin som kan ta lite av varje men kanske inte kraftig nog för just bukvattensot. Har hittat att vissa har det fungerat för och andra använder hellre Octozin.

              Jag vill ju helst börja så fort som möjligt med medicineringen då jag kan se att där finns några av mina synodontis som är lite rundare än andra och jag har inte sett min golden nugget än så jag vet inte hur den ser ut.

              Om butiken har Octozin så kan jag först få i det imorgon kväll när jag kommer hem efter jobbet vid 17 tiden och jag vill helst inte vänta så länge för med den farten det har nu så kan mycket hända.

              Ska jag slänga i en dos Medi Mor och sedan fortsätta med Octozin i morgen eller blir det dåligt att blanda de 2 kurer?

              Så här såg mina 2 stora ca 13cm siameser ut:

              Klicka på bilden för större version

Namn: 20151123_070115.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,8 KB
ID: 2173364Klicka på bilden för större version

Namn: 20151123_070122.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,1 KB
ID: 2173365
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20151123_180527.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,5 KB
ID: 2173367Klicka på bilden för större version

Namn: 20151123_180541.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,4 KB
ID: 2173366
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Jag hade medicinerat idag. Risken finns att det oavsett redan är för sent. Fan vad trist.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Där står att man ska ta ut filtermaterialet och jag har läst att det inte är lönt då bakterierna inte överlevare så länge iaf utan att det pumpas vatten igenom det och de får någon form av näring. Jag kan ju inte slänga över FX5'an eller filtermaterial från det inbyggda till ett annat kar och smitta ner det och filtret är ju kontaminerat med detta skit redan så det är väl lika bra att låta dem vara igång.

                  Där står man ska lufta också och jag har en luftpump jag kan koppla på men tänkte att det kanske räcker med det inbyggda som jag sätter slangen och munstycket på som då tar in massor luft och sprutar ner det i karet (som jag tog bort i fredags för att jag tyckte att växterna började att gå tillbaka lite och man tar ju ut Co2'n med dessa bubblar).
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Eftersom du har flera kar är det ju bara att efter kuren sätta i filtermaterial från ett annat kar. Annars brukar ju ett universalknep vara att sänka vattenytan för att få kraftigare ytrörelser och bättre syresättning.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      Kanon. Tack.

                      Medi Mor i nu och jag satte i luft munstycket igen på det inbyggda filtret. Medi Mor är ju också ett sätt att få karet mera grönt, det är ju dock inte ett bra sätt att få det mera grönt på :-)

                      Nu är det bara att vänta och så köper jag in Octozin imorgon och fortsätter kuren med det då det ska ta bättre enligt det jag har kunnat läsa mig till.

                      Det jag tycker är konstigt är att fjällen brukar att stå ut (enligt vad jag har kunnat läsa mig till) när det är bukvattensot men inga av mina döda har haft det. det kanske först kommer i slutet när det är helt uppblåsta och mina har inte kommit så långt utan har dött innan.

                      Vart kan det komma från? Jag har inga nya fiskar i karet sedan 2015-09-14 när jag köpte 35 Kilfläck rasbora, 23 st röd Fantomtetra, 6 st Kardinal tetra (jag hade ca 15 st innan) och det är bara kardinaltetrorna som jag kan räkna och igår såg jag 11 st så då skulle 10 st ha försvunnit som jag bara hittade 4 av idag. kan det komma så lång tid efter eller är det annat som kan göra så det bryter ut?
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Kom just på att den malen jag hittade först som hade detta tog jag upp och stoppade ner i ett tomt kar i räkställningen och där går nu en lite mal så jag har gett det medicin också då jag ju ska ha det karet sen också till räkor.

                        Vad jag är lite nervös för är att jag gjorde vattenbyte i lördags och då använde jag slangen i samtliga räkkar för att fylla på vatten så det kan ju ha smittat övriga kar också om det nu är så smittsamt. inte riktigt bra isf

                        Kan bukvattensot smitta räkor?

                        Klara räkor isf Medi Mor eller Octozin kur?
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Kan man förresten få bort det som evt kunde sitta i vattenbytareslangen vid att lägga ut den nu när det är minusgrader (ca -2 här just nu) eller hur länge klaras sig evt smitta på slangen?
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Webo
                            Kan man förresten få bort det som evt kunde sitta i vattenbytareslangen vid att lägga ut den nu när det är minusgrader (ca -2 här just nu) eller hur länge klaras sig evt smitta på slangen?
                            Generellt överlever bakterier och virus bättre i kyla än i värme. Bättre då att koka slangen, men det klarar den kanske inte...

                            Ett jäkla tråkigt debacle du har råkat ut för. Jag lider med dig.

                            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Ursprungligen postat av Knax
                              Generellt överlever bakterier och virus bättre i kyla än i värme. Bättre då att koka slangen, men det klarar den kanske inte...

                              Ett jäkla tråkigt debacle du har råkat ut för. Jag lider med dig.

                              Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                              Ok. Nej jag tror inte den klara det då där finns en del hårdplast detaljer.

                              Någon som vet hur länge det klara sig på en slang?

                              Annars så får jag kanske ge den en tur med klorin då det väl borde ta död på skiten, eller? (Gillar bara inte klorin ihop med akvarie sakar då det är svårt att få helt bort).
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...