Trasiga fenor på nyinköpt fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Trasiga fenor på nyinköpt fisk

    Jag har precis släppt i 6 st Sajicaciklider i mitt akvarium. Jag hade beställt dem till akvarieaffären i stan så de låg fortfarande kvar i påsen när jag hämtade dem.
    Nu när jag studerat dem i mitt akvarium så ser jag att samtliga har trasiga fenor, främst simfenorna (dem på sidorna). Fiskarna ser annars ut att vara i god kondition, dem simmar runt och letar mat och är inte det minsta skygga trots att dem bara varit i akvariet i ca en halvtimme.

    Jag ser inte direkt något vitt på fenorna. För om det skulle vara fenröta så borde väl fenorna vara rejält luddiga? Fast vad kan annars vara orsaken? Vissa av sprickorna i fenorna går in så långt som till hälften av fenans längd. Man ser dessutom att de inte simmar helt hundra.

    Är det någon idé att vänta ett par veckor och se om det blir bättre, eller är det bara att åka tillbaka med dem imorgon?





    Extremt svårt att få ett foto på fenorna med en mobilkamera... Men på den sista bilden kan man se lite av fenan. Den fenan är relativt lite skadad om man jämför med de andras.
  • SauzaJani
    • November 2015
    • 7

    #2
    Mina silverhajar jag köpte på en lokal djuraffär hade också trasiga fenor. De växte ut efter två veckor .

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Grattis till val av trevlig och snygg fisk, gillar deras vackra blå ögon . Är fenorna trasiga på alla, så skulle jag personligen ha lämnat tillbaka dom.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Det här är troligen skador som läker. De kan mycket väl ha uppstått i påsen. Prata med butiken, så att de är informerade, men avvakta sedan några dagar för att se om det bättrar sig.

        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Ursprungligen postat av SauzaJani
          Mina silverhajar jag köpte på en lokal djuraffär hade också trasiga fenor. De växte ut efter två veckor .
          Utan användning av salt eller medicin?

          Kommentar

          • Yadina
            • December 2014
            • 367

            #6
            Ursprungligen postat av Inger H
            Grattis till val av trevlig och snygg fisk, gillar deras vackra blå ögon . Är fenorna trasiga på alla, så skulle jag personligen ha lämnat tillbaka dom.

            //Inger
            Ja otroligt vackra ögon, och fisken överlag verkar vara väldigt trevlig. Ja alla har mer eller mindre trasiga fenor. Jag har mailat ägaren av affären, han är väldigt trevlig så det är inga problem att lämna tillbaka fisk. Så nu avvaktar jag hans svar. Han beställde fler än jag köpte så han borde kunna kolla på dem han har kvar och bedöma hur svåra skadorna är.

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              Ursprungligen postat av Knax
              Det här är troligen skador som läker. De kan mycket väl ha uppstått i påsen. Prata med butiken, så att de är informerade, men avvakta sedan några dagar för att se om det bättrar sig.

              Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
              Hoppas det! Har ökat temperaturen något, från 25 grader på dagen till 26 grader. Ska jag kanske hälla i salt? Är rädd om växterna dock

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Ursprungligen postat av Yadina
                Hoppas det! Har ökat temperaturen något, från 25 grader på dagen till 26 grader. Ska jag kanske hälla i salt? Är rädd om växterna dock
                Salta lite, typ 2 dl/100 liter. Jag tror inte att den mängden påverkar växterna nämnvärt, men kan sänka stressen för fisken. Lycka till med dina annars fina djur!

                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #9
                  Ursprungligen postat av Knax
                  Salta lite, typ 2 dl/100 liter. Jag tror inte att den mängden påverkar växterna nämnvärt, men kan sänka stressen för fisken. Lycka till med dina annars fina djur!

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                  Jag testar det, tack för hjälpen!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Yadina, jag skulle aldrig börja med att göra någon form av behandling på sprillans nyinköpta fiskar. Skickar grossisten fisk som ser ut som nu dina sajicor gör på fenorna så ska du antingen ha pengarna tillbaka eller så nya med friska fenor. Jag kan köpa att någon kanske blivit skadad under frakten, men inte alla. Hoppas att du inte tar illa upp att jag lägger mig i .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Yadina, jag skulle aldrig börja med att göra någon form av behandling på sprillans nyinköpta fiskar. Skickar grossisten fisk som ser ut som nu dina sajicor gör på fenorna så ska du antingen ha pengarna tillbaka eller så nya med friska fenor. Jag kan köpa att någon kanske blivit skadad under frakten, men inte alla. Hoppas att du inte tar illa upp att jag lägger mig i .

                      //Inger
                      Jag tycker bara att det är kul att du delar med dig av din kunskap!
                      Jag pratade med ägaren och bestämde mig för att avvakta en vecka och se om det blir bättre. Idag ser dem ut att må väldigt bra, förutom fenorna då.
                      Har haft i salt och Voogle nu.

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Yadina
                        Jag pratade med ägaren och bestämde mig för att avvakta en vecka och se om det blir bättre. Idag ser dem ut att må väldigt bra, förutom fenorna då.
                        Har haft i salt och Voogle nu.
                        Nu har det gått en vecka. Hur mår fiskarna?
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #13
                          Ursprungligen postat av Knax
                          Nu har det gått en vecka. Hur mår fiskarna?
                          Jag tycker faktiskt redan att fenorna ser bättre ut. Och fiskarna visar inga tecken på att må dåligt, så jag kör vidare. Har haft i Voogle var tredje dag ungefär och hade i ca 2,5 dl salt för en vecka sedan. Sen dess har jag också gjort ett 30-40%igt vattenbyte.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...