AKUT - Sjuk slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisksophie
    • November 2015
    • 5

    AKUT - Sjuk slöjstjärt

    Jag ska nu försöka göra en lång historia kort.

    För 11 månader sedan fick jag och min sambo 2 slöjstjärtar av en 11-årig bekant som hade tröttnat () på dem, varpå dom levde i ett 30-liters akvarium som vi efter någon månad uppgraderade till ett 60-liters. Vet att dem kräver minst 120 och mer än så är på gång, har ett ungefär~95x45x55 stående och håller på att bygga en ställning till det med hjälp utav lastpallar då det inte kan stå på golvet hur som helst. MEN, till saken.

    Båda två har verkat nöjda under hela tiden men under den senaste tiden så har den ena växt ifrån den andra och blivit ENORM jämfört med vad han var innan och den lilla har knappt vuxit någonting. För kanske två månader sedan så märkte jag att den lilla inte åt lika mycket och senare åt han ingenting alls. Jag förstod att han var sjuk då hans ena öga började svullna upp samt vara. Jag visste inte vad jag skulle göra då jag inte är så erfaren med fiskar. Jag gjorde ett ordentligt vattenbyte och lät dom bo kvar som vanligt. För 1-2 veckor sedan såg jag att hans fjäll nästan stod ut från hans kropp och att han hade svullnat upp som en ballong (inte extremt mycket men så såg det ut). Så jag flyttade honom till 30-litersakvariumet vi fick honom i på saltkur (samt slutade mata) där han sakta blev bättre, fick tillbaka lite utav sin orangea färg då han hade blivit lite gulblek, men bättre har han nog inte blivit. Idag märkte jag att han hade blivit neonvit på olika delar av kroppen samt bara simmade rakt upp?? Nu ligger han enbart vid botten och kippar efter andan, ser det ut som.

    Trodde först att han hade fått någon form av ögoninflammation eller blivit skadad av den stora fisken. Sedan misstänkte jag bukvattensot vilket jag fortfarande är helt säker på att han har då han har sytrådsliknande bajs, vägrar äta och tidigare var svullen. Men nu vet jag varken upp eller ner! Tror dessvärre att tiden är ute för honom Vad tror ni?? Har gjort allt jag kan med den kunskapen jag har för att få honom att överleva.. Trodde han var på bättringsvägen men vet inte vad som hände!

    Bild på honom där han ligger och har legat ett bra tag:
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Det vita, ser det ut att vara luddigt eller så?

    Det låter ju som bukvattensot, men även om du googlar på "fish popeye". Oavsett är detta tecken på dålig vattenkvalité. Hur ofta byter du vatten normalt, och hur mycket? Jag skulle testa med att byta 50% varje dag det närmaste. Bukvattensot är lite svårt, även om de klarat sig så kan det vara interna skador på fisken som gör att de inte klarar sig. Men salt i vattnet och mycket vattenbyte i vart fall.

    Att han ligger still och flämtar samt har slutat äta är dåliga tecken. Var beredd att avliva fisken tycker jag tyvärr. Simmar den något alls nu?

    Kommentar

    • Fisksophie
      • November 2015
      • 5

      #3
      Möjligtvis ser det vita runt ögonen luddigt ut, ser inte så bra då han ligger ganska långt in. Normalt byter jag vatten en gång i veckan, nästan allt. Vet att det kan vara dåligt då bakteriekulturen vecka för vecka måste byggas upp men eftersom akvariet bara är på 60 liter så har jag inte velat byta för lite vatten heller. Tack för tipset! Jag ska göra det. Förhoppningsvis blir mina pallar klara i dagarna så att jag kan flytta dem till det större akvariet.

      Jag kom hem för två timmar sedan och sen dess har han inte flyttat på sig, så två timmar minst Ska jag göra ett 50% vattenbyte på direkten tycker du? Är osäker på om jag ska vänta tills imorgon eller ej.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det vita runt ögonen, och på kroppen, är det naturlig vitfläckighet, har h*n alltid sett ut så? Vattenkvaliteten blir dålig snabbare i mindre kar, och slöjstjärtar äter och skitar ner en hel del. Den kanske var lite svagare än den andra redan från början, och därmed mer mottaglig, och kanske inte hängde med den andra vid matningarna.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Fisksophie
          • November 2015
          • 5

          #5
          Han har alltid varit gul/orange och aldrig haft inslag av någon annan färg, det började komma långsamt igår. Det enda jag kommer fram till med hjälp av mina googlingar är svamp men jag vill inte vara förhastad heller och börja värma upp utan att vara säker, när man nu är säker. Ska avvakta tills imorgon tänkte jag och låta honom antingen dö ifred eller vila upp sig. Vad han nu håller på med

          Kommentar

          • Fisksophie
            • November 2015
            • 5

            #6
            Nu dog han på egen hand Världens finaste fisk. Ska ut och begrava nu. Skrev ett inlägg i slöjstjärtsforumet om att starta upp nytt och större. Kolla gärna där och skriv om ni har några tips. Allt uppskattas! Tack för ert engagemang här också

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Tråkigt att hen dog, men det är ju helt enkelt som så att olika fiskar (som vi människor) har individuella förutsättningar till att leva länge. Sedan som Shepard skriver så blir ju alltid vattnet dåligare snabbare i ett litet akvarium samtidigt som en mindre fisk i ett litet akvarium lätt halkar efter och inte kan ta för sig.
              Så du gör helt rätt som skaffar ett större akvarium.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...