Inåtbuktande magparti på malawi.. Sjuka? dåligt matade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vikmeister
    • October 2015
    • 1

    Inåtbuktande magparti på malawi.. Sjuka? dåligt matade?

    God afton på er!

    Jag fick häromdagen ett lite större bestånd malawiciklider utav min vän som drar ner på sina malawiciklider och går över till Tanganyika allt mer, vilket var kanonkul för mig som ganska nyss startat ciklidintresset.

    Men något jag la märke till är att majoriteten av fiskarna buktar inåt på magpartiet, vilket inte de jag sedan tidigare gör.. Detta gör mig lite frågeställande och jag har googlat som en tok för att få något svar men inget av allt jag läst passar in på just detta med att magen buktar inåt istället för att hålla en fin jämn linje..

    Samtliga i gänget är aktiva, äter som de ska och ingen verkar direkt må dåligt.
    Inga prickar, slemmig hud eller konstigt med dem alls egentligen, ser även lekbeteende och muskeltävlingar.

    Kan det vara så att de helt enkelt inte fått tillräckligt med mat (polaren jobbar ganska mycket och har matat när han kommit hem, kanske inte tillräcklig mängd för antalet firrar) så fiskarna har (haft) mycket egentid så att säga, hehe.

    Tacksam för svar.
    Ska försöka ta bild(er) på dem och posta också, det är lite mörkt nu dock.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Eller så lider de av tarmflagellater, vilket drabbar malawi lite lättare än andra arter. Parasiten stjäl näring från fiskens och den drabbas då av en typ av svält... https://sv.wikipedia.org/wiki/Flagellater
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Mina små golden har samma problem och eftersom karet är nystartat har jag inte vågat gå på med mer mat. Jag tycker dock att vissa har lagt ut lite, så i mitt fall kanske det faktiskt är matbrist. Få se hur det utvecklar sig. Bra att du startar tråden, det är alltid intressant när fler har samma problem. Har du några bilder på firrarna?

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Det kan va flagellater, men jag gissar mer på att det är stressrelaterat. De kanske inte har haft bra vattenkvalitet hos förra ägaren, eller t ex dåligt med gömställen och därav stressat varandra.

        Ja malawi kan drabbas lätt av flagellater, men det är också en tålig fisk. Har du bara bra filtrering och sköter vattenbyten så kommer det att rätta till sig. Viktigt också att det finns gömställen för jagade fiskar för att minska stress.

        Jag själv har aldrig medicinerat malawiciklider för flagellater, och följer du mina råd så ska inte du behöva det heller

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Jag tycker att magra malawi uppvisar de symptom du beskriver Vikmeister. Jag skulle mata lite mer (men fortfarande i rimliga mängder) och fortsätta studera beteende och uppsyn innan jag skulle överväga medicinering för något. Lycka till!
          Senast redigerad av simka; 19 October 2015, 20:02.
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Det här löser sig utan medicin om man gör rätt. Sköter du bara vattenbyten och har bra filtrering så fixar det sig.

            Kommentar

            Arbetssätt...