Ingen aning om vad detta kan vara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sött_surt
    • August 2015
    • 36

    Ingen aning om vad detta kan vara

    http://


    Hejsan!
    Någon som vet vad detta är (Neontetran som är tjock) ? Alla övriga verkar må bra men denna är jag orolig för. Bukvattensot är en möjlig teori. Har ett 140 liters akvarium, enligt dom opålitliga (misstror dom själv nämligen för allt kan inte vara så bra som dom påstår alla gånger) teststickorna som är det enda jag har just nu har allt varit bra Jag har nio till neontetror och tio glödbandstetror i akvariet plus 5 amanoräkor. akvariet har varit igång i två månader idag. svarar gärna på alla frågor som kommer.

    1/ Hur stort är akvariet? 140liter
    2/ Vilken filtrering använder du? juvel innerfilter
    3/ När startade du akvariet? två månader sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? 10 neoner efter ett par dagar, tio glödbandstetror två veckor efter och någon vecka efter det 5 amanoräkor. alla är fortfarande pigga
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?jadu, jag kan tyvärr inte namnen på dom
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. litar inte på teststickorna så kan inte svara exakt.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 30-40 liter varannan vecka
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? idag 30 liter
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? jodå men detta kom innan
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? nej ingen karantän men sympomen kom innan nya fiskar
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? inte vad jag vet
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. varannan dag med ett foder jag inte vet namnet på men om jag ska tro ägaren till djurbutiken ska det vara bra. något litet foder som är som rödbruna små bollar, pytte små sådana. ger dom även röda mygglarver varannan vecka som dom festar på
    15/ Har du nyligen bytt foder? nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? redan första veckan började hon/han bli lite onormalt runt om magen
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? nej
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. stor mage, avbiten ryggfena
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? en fisk blev runt om magen och hade redan vid ankomst vad jag tror är avbiten ryggfena
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? om jag hade haft några så självklart.

    Tacksam för svar Linn
    Senast redigerad av sött_surt; 04 October 2015, 00:44.
    Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå
  • sött_surt
    • August 2015
    • 36

    #2
    Kanske ska tillägga att ryggfenan verkar inte heller vara okej på denna individ, avbiten ser den ut att vara vad jag kan se.
    Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jättesvårt att se, men just tetror brukar ibland äta lite för mycket. Ofta om du ger dem torrfoder, och detta sväller sedan i magen på dem kan de bli väldigt tjocka och/eller förstoppade.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • sött_surt
        • August 2015
        • 36

        #4
        Okej Tack jag tänker hålla ett öga på individen ett tag till och se om jag ser något speciellt. Men en sak jag i alla fall har börjat göra eller har gjort sen vecka två är att stoppa ner fodret i vattnet först för att slippa att dom sväljer en massa luft och blir tjocka av det. läste om det någonstans här på Zoopet tror jag,
        Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

        Kommentar

        Arbetssätt...