Svullen ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reckan
    • August 2015
    • 10

    Svullen ancistrus?

    Hej,

    Fick en ancistrushane av min flickvän i fredags som fick flytta in i mitt 180 liters akvarium. Tidigare har han gått I hennes 100 liters akvarium I kanske 10 månader. I förrgår kväll så simmade han upp och la sig precis vid ytan. Igårkväll såg jag att han satt ungefär på samma ställe och hade en del av kroppen sittandes över ytan. Funderade först om han hade fastnat då den satt bakom insuget till ytterfiltret men när jag flyttande undan insuget satt han kvar. Jag började peta lite försiktigt på honom och han kunde då inte simma ner.
    Såg då att han såg lite uppblåst ut på magen. Någon gång hamnade han också "på rygg" med magen mot ytan och verkade inte kunna vända på sig.

    Han verkade trivas och fick mer tydligare färger hos mig än vad han hade hos flickvännen. Jag brukar lägga I algtabletter circa 30-60 minuter innan ljuset släcks för att kunna titta lite närmare på malarna men jag har aldrig sett honom äta. Alla andra malar har kommit fram (några mindre ancistrusar och en pisksnärtsmal). Han har dock alltid varit mer aktiv när ljuset släckts så det är möjligt att han börjat äta senare.

    Om han har någon form av förstoppning så kan man ju mata med ärtor vilket jag har gjort några gånger (innan jag såg att han var svullen) men har aldrig sett honom äta som sagt. Nu känns det inte lönt att mata med ärtor heller då de sjunker ner till botten och han kan nog inte ta sig ner. Dessutom vet jag inte hur intresserad han är av att äta...

    Försökte känna lite försiktigt på undersidan av honom, och det känns som han är väldigt mjuk framtill medans från mitten och bak till kloaken (heter det så? ) verkar ha en hård platta. Är det ben eller är det något annat jag känner? Har aldrig känt på en ancistrus undersida tidigare så jag har inget att jämföra med.

    Vad kan vara fel?
    Kan man göra något åt det? (eller är det bara att göra lidandet så kort som möjligt som gäller?)

    Tack på förhand!
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Ingen som har något tips eller kan hjälpa till?

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Skulle gissa på till 98% att det är något fel med simblåsan. En Ancistrus som ligger upp & ner vid ytan är ingen vanlig syn.

      Kommentar

      • Reckan
        • August 2015
        • 10

        #4
        Ok, tack för snabba svar

        Jag kan I princip inget om problem med simblåsan.. så här kommer några frågor:

        1. Brukar fiskar som har problem med simblåsan se lite svullna ut?
        2. Jag googlade på problemet och det verkar som om de flesta fiskar med simblåsproblem brukar ligga på botten? Går det åt båda håll? Dvs kan de både ligga på botten och vid ytan beroende om det har för mycket/lite luft?
        3. Om det nu är problem med simblåsan, är det något man kan göra åt det? Botemedel? Kan det gå över av sig självt?

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Jag kan tyvärr inget om det men du kanske kan hitta svaret (om inte någon annan hinner att svara innan) på problemet vid att kolla på dessa inlägg som också berör samma sak:







          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=148543

          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147383

          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155684

          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133408



          Hoppas det löser sig och den kan bli bra igen.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Reckan
            • August 2015
            • 10

            #6
            Stort tack för alla länkar Webo!
            Tyvärr gav det inte jättemycket klarhet i problemet...
            Den har inga utstickande fjäll vad jag kan se så jag tror inte på bukvattensot...
            Och om den är förstoppad så har jag förstått att det inte är så mycket man kan göra åt saken. Antingen vänta och se ifall den överlever eller avliva...

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              Ok. Du har ingen möjlighet att lägga upp bilder på den? Det brukar att kunna ge lite bättre svar.

              Du kan ladda upp den här (om du inte är guldmedlem som jag inte kan se just nu på Tapatalk i mobilen): www.ladda-upp.se och sedan klister du in länken i ett nytt inlägg (kommentar).
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Reckan
                • August 2015
                • 10

                #8
                Jodå, Kan göra det när jag kommer hem. I bästa fall går det inte då den sitter nere på botten och gömmer sig under en rot ... Återkommer!

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Ok men du kanske kan ta upp den så man ser bättre också på bilden ☺
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Reckan
                    • August 2015
                    • 10

                    #10
                    Ja självklart . Jag tänkte bara att i bästa fall har den återhämtat sig och allt är precis som det ska (dvs den ligger inte på ytan längre och det blir mycket svårare att fotografera)

                    Kommentar

                    • Reckan
                      • August 2015
                      • 10

                      #11
                      Tyvärr blev det inget foto. Malen hade avlidit någon gång under dagen och det var antagligen det bästa som kunde hända efter omständigheterna
                      Tack för hjälpen ändå!

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Ok. Tråkigt.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...