Apistogramma baenschi sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reddule
    • February 2015
    • 171

    Apistogramma baenschi sjukdom

    Hej
    Började med att jag gjorde en stor städning i karet då jag möblerade om växterna och klippte ner dom lite samt planterade nya.
    Dagen efter ser jag min apistogramma hane verkar sliten och simmar väldigt nära botten och står mest still.
    Dagen efter det ser jag min ena hona nästan livlös på botten fast gör några försök till att simma men flyter mest runt.
    Min andra hona har fått lekfärger och verkar "mobba" den sjuka honan ganska hårt.
    Lade sjuklingen i ett yngel kar och den verkade piggna till på eftermiddagen då jag medinicera med tetra direct som var för invändiga och utvändiga bakerier och parasiter.
    Hanen ser sämre ut men kommer fram och äter vid matdags samt jagar bort lite för närgångna scalarer. Annars ligger den apatisk på botten.
    Morgonen efter är honan död, hanen i samma skick och den friska honan surrar runt i karet som vanligt.
    Kan detta bero på stress från min städning?
    Eller kanske rent utav pga mitt foder som jag bytte någon dag innan från vita mygglarver till artemia?
    Haft fiskarna i karet i 3-4 månader och dom har stortrivts med några lekar och glad aptit.
    Är rädd för att jag har nån skit i karet som kan ta mina red back scalarer
    Tacksam för tips.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    På din beskrivning låter det som att några fiskar har stressats rejält. Det ringer ett par "alarmklockor" när jag läser att du gjort en stor städning, vilket antagligen inneburit en rejäl storstädning med en hel del röj i karet, och med detta drastiskt ändrade vattenparametrar.
    Skulle du mer ingående kunna berätta hur denna storstädning gick till?
    Jag tror inte att det hela beror på fodret, eller att det skulle vara någon "skit" i karet. Det är också vanskligt att medicinera fisk om man inte vet vad de lider av exakt, och att den medicin man använder är den korrekta.
    Hur har dina scalarer reagerat på storstädningen?
    Några tips är att nu låta karet, i lugn och ro, sätta sig igen och senare gå försiktigt fram med vattenbyten och eventuella förändringar i karet, samt sparsam matning några veckor framåt.
    Hoppas att det fixar till sig!

    Kommentar

    • reddule
      • February 2015
      • 171

      #3
      Ja jag misstänker stress med :/
      Jag passade på under ett vattenbyte att klippa ner de växterna som blivit alldeles för stora samt tog bort några av dem då det började växa igen.
      Sen körde jag noggrant med "dammsugaren" på botten för att få bort skiten på botten. Karet är 170cm brett så svårt att få tillräckligt flöde för att all smuts ska komma in i insuget till ytterfiltret.
      Scalarerna blek lite blekare under städningen så dom blev ju rädda o stressade. Men 30 min efter var färgen tillbaka och dom har inte visat nån skillnad i beteende.
      Hanen är fortfarande väldigt still men flyttar ställe lite då o då så skulle vilja säga att han blivit bättre.
      Blev kanske för stor belastning när jag ändrade så mycket OCH bytte 30% vatten

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av reddule
        Ja jag misstänker stress med :/
        Jag passade på under ett vattenbyte att klippa ner de växterna som blivit alldeles för stora samt tog bort några av dem då det började växa igen.
        Sen körde jag noggrant med "dammsugaren" på botten för att få bort skiten på botten. Karet är 170cm brett så svårt att få tillräckligt flöde för att all smuts ska komma in i insuget till ytterfiltret.
        Scalarerna blek lite blekare under städningen så dom blev ju rädda o stressade. Men 30 min efter var färgen tillbaka och dom har inte visat nån skillnad i beteende.
        Hanen är fortfarande väldigt still men flyttar ställe lite då o då så skulle vilja säga att han blivit bättre.
        Blev kanske för stor belastning när jag ändrade så mycket OCH bytte 30% vatten
        30% vatten är inte så farligt att byta, det är en ganska vanlig vattebytarrutin - om man håller sig till strikta vattenbyten, och inte röjer runt för övrigt i karet.
        De flesta Apistogramma-arter kräver väl ingågna kar, då ph-halterna kommit ner och ett "akvarie-lugn" råder i baljan. Mulm (alltså en viss "skitig" bottensats) är, i motsats till vad man kanske föreställer sig, ett finfint bottensediment för denna typ av ciklider. De går gärna och bökar i detta, och deras yngel (om de leker) finner en massa godsaker att äta och livnära sig på.
        De akvarister som håller Apistogramma-arter låter gärna karet gå till sig, med mulmbildning och depåer av det man brukar kalla "skit" där dessa ciklider frodas och trivs.
        Vad som händer när man gör en "storstädning" är att man startar om alla processer i karet, börjar om från noll och fråntar cikliderna deras naturligt uppbyggda fauna av mikro-organismer, både i karet och i deras kroppar. Det blir alltså en "double-whammy" när du ändrar alla goda parametrar i karet vid en storstädning, och dessutom medicinerar bort de goda organismer fiskarna har förskansat sig med en "ond" medicin, som nollställer deras kroppar totalt och gör fiskarna sårbara och mottagliga för nya sjukdomar. Resultatet blir, som i ditt fall - trots 100% välmenande, dubbelt fel...
        Ja, inget ont som inte har något gott med sig. Nu gäller det att hitta tillbaka till den balans du hade innan, samt hålla koll på scalarerna. Dessa är lite mer hårdföra än apistogrammorna, och bör klara den förändring som skett!
        Lycka till med baljan och fiskarna, låt karet gå in sig rejält, och håll ställningarna där!
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 September 2015, 20:33.

        Kommentar

        • reddule
          • February 2015
          • 171

          #5
          Låter som en förklaring i panik började jag medinicera.
          Skulle gett fan i att snygga till
          Ja ja, man lär sig helt enkelt
          Tack för infon så vet ja vad jag ska göra (eller inte göra)

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av reddule
            Låter som en förklaring i panik började jag medinicera.
            Skulle gett fan i att snygga till
            Ja ja, man lär sig helt enkelt
            Tack för infon så vet ja vad jag ska göra (eller inte göra)
            Bra där! Nu har du börjat gå den krokiga och snåriga stig som, efter några "misshaps", leder till apistogramma-karets härliga lunk!
            Det här grejar du galant!

            Kommentar

            Arbetssätt...