Vilken sjukdom har mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nennejebbi
    • September 2015
    • 6

    Vilken sjukdom har mina fiskar?

    Hej! Jag har ganska nyss skaffat ett akvarium, för ca två månader sedan. Det är på 30 liter och jag har en mal, nio neontetror och fyra guppy. De har mått bra och har växt till sig ordentligt. Men för några veckor sedan köpte jag fem räkor, med räkorna blev heeela akvariet f u l l t med små sniglar. Jag blev inte av med dem trots att jag plockade ur varje dag. Sedan försvann alla räkor på någon vecka (uppätna?), därefter dog en guppy hastigt. En av de andra guppysarna har nu krymt/magrat så att han är mindre än tetrorna, och bara hälften så stor som han varit. Han simmar också upprätt/lodrätt och är böjd i ryggen. Han står still på samma ställe och rör sig inte. Dessutom ser han ut att ha som en "finne" på ena "kinden".
    För att bli av med sniglarna bytte jag allt vatten och kokade stenar och tvättade växter och filter, givetvis hade jag i aqua safe start innan jag la i fiskarna. Nu, igår, såg jag att tetrorna har fått vita kanter på fenorna, i synnerhet de under magen, de verkar också tillbakabildas/frätas. De ser nästan ut som vitt glas... Är det någon snäll som kan tala om för mig vad som händer? Guppyn och tetrorna verkar ju inte ens ha samma sjukdom? Något fel gör jag ju, men VAD?
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #2
    Fenorna låter som fenröta... guppyn kanske har torpedsjuka? Just det du beskriver om guppysen brukar man säga att de är " sönderavlade". Att du bytte allt vatten mm var nog inte så bra. Akvariers bakteriebalans är kinkig första månaderna. Dessutom har du ett litet kar med rätt många fiskar rätt fort. Mata nu väldigt sparsamt. Byt 30procvatten varje vecka.. läs på om de sjukdomar jag nämt och se om det ger nåt. Lycka till!

    Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

    Kommentar

    • nennejebbi
      • September 2015
      • 6

      #3
      Tusen tack för hjälpen! Jag tror inte det var torpedsjuka, då har de väl ihopfällda fenor? Jag tog bort den sjuka fisken och la i två tsk salt eftersom det står överallt att det ska hjälpa. De tre guppysarna som är kvar är väldigt pigga. MEN nu verkar en av tetrorna blivit sjuk (det är inte en av dem som har problem med fenorna), den har blivit tjock över magen, lite krokig och den kippar efter andan hela tiden. När man tittar på den under/bakis rån ser det ut som att gärna står öppna hela tiden. De står liksom öppna på ett sätt som de inte gör på de andra.... Hur mycket skit kan man åka på i ett akvarie egentligen?
      Ska man aldrig byta allt vatten? För ca 20 år sedan hade jag ett 350 liters akvarium, där hade jag problem med alger så där kokade jag stenar och bytte allt vatten titt som tätt och det var aldrig några som dog av sjukdom vad jag vet...

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Jag har inte hållit på så länge själv men uppsvullen mage kanske är bukvattensot?

        Du kan söka efter bukvattensot här på Zoopet uppe till höger. det kanske kan hjälpa till att ställa en diagnos. Bilder på fisken är också bra om du kunde lägga upp /länka till (via t.ex. http://www.ladda-upp.se/) så kanske de som vet bättre snabbare kan ge ett svar.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • nennejebbi
          • September 2015
          • 6

          #5
          Tack för tipset. Hoppas att detta funkar.

          Helt plötsligt är inte fisken svullen längre!? Och inte krokig heller. Däremot har den, eller en annan (?) något vitt vid munnen. Kan fenröta sprida sig till munnen? Och hur ska jag behandla fenröta, det verkar inte hjälpa med salt?

          Svårt att se och ännu svårare att fånga på bild, men om ni kollar tetran precis framför rötterna på växten och förstorar ordentligt så syns det..

          Kommentar

          • nennejebbi
            • September 2015
            • 6

            #6
            Och här ser man det jag tror är fenröta på den tetran som är precis ovanför roten. Det syns att fenorna blivit vitaktiga och trasiga.

            Kommentar

            Arbetssätt...