Ny inköpt fisk är sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Ny inköpt fisk är sjuk?

    Hej! Jag följde med en vän idag och köpte platy fiskar till hennes akvarium (då jag själv inte fick...)
    Iallafall så köpte hon 3 platy honor som tillökning till sitt akvarium på 6 platys. och en av dem ser lite konstig ut, den ser nästan ut som en inbuktning i huvudet på henne som vi inte såg i affären. Det är litn vit fläck också men hon har även en svart fläck så undrar om det kanske bara är en synvilla... Så funderar på om vi ska försöka ta ur denna ur akvariumet så fort som möjligt. Hon har gått i karet i kanske en timma nu.

    Akavriumet är precis som mitt, 120l lido juwel och har varit igång ca en vecka längre än mitt (fick iden av fiskar från henne) så 3-4 veckor. Första fiskarna flyttade in en vecka efter uppstart och de här flyttade in nu, lite mer än 2 veckor efter.
    Det bor bara platys i akvariumet som alla är hyfsat unga. hon har en tunbladig växt och 2 tjocbladiga växter. Testade alla värden nu när vi kom hem men då sjuklingen är så ny har de nog inte påverkat henne än... Men de såg bra ut, kanske lite klor bara. Hon byter vatten varje lördag ca 30l byts och vi hade även i något salt vi köpte i affären som skulle vara för att förebygga parasiter osv som vi doserade innan vi släpte i de nya fiskarna.
    Hon matar dem en gång om dagen, dock inte idag, och har även annars 2 matfria dagar i veckan.
    Den nya fisken beter sig som de andra, dock lite skygg när man kommer fram mot rutan så får inte riktigt titta på henne. En av herrarna i akvariumet har redan börjat uppvakta henne, han spänner hela sig och fenorna spänns ut helt. Jag gissar iaf att det är uppvaktning då han simmar efter henne om hon simmar ifrån honom.
    Har inte haft dödsfall.

    Så vad ska vi göra? låta henne simma med de andra eller plocka ur henne och köra på med någon behandling direkt? Vad kan det överhuvudtaget va? Kan hon bara ha skadat sig i transporten? Jag upplevde att personalen hade stenkoll på fiskarna, hon gick förbi ett av karen och hummade lite om att fenona va klippiga på de fiskarna de nyss fått in och jag kunde inte se att det var någon skillnad på dem, så känns som om det vore konstigt om hon skickade med en sjuk fisk... Ingen av de fiskarna vi fick med oss var nyinkommna, de låg fortfarande i plastpåsar i akvariumen.
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Bild? Svårt att säga utan Skulle själv nog avvaktat, att börja med nån medicin när man inte vet vad det är, och dessutom så snart efter flytt, gör nog mer skada än nytta. Att hon är skygg är ju inget konstigt i sig nu heller, kan ta ett tag innan de vänjer sig vid ett nytt akvarium.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • ApAd
      • June 2013
      • 74

      #3
      Okej, får avakta och se. Gjorde en dum grej och vi grävde ner en växt som flytit upp och det blev dammigt i hela akvariumet så nu är det väldigt svårt att se.... Funderar på att säga till henne att byta lite vatten så det klarnar upp men vill inte stressa stackarna något mer.
      Hon simmar med de andra och verkar endå helt ok när jag åkte därifrån.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Om det blir dimmigt i hela akvariet när du rör om i botten så misstänker jag att det utfodrats allt för frikostigt och det är väldigt farligt, speciellt i ett så pass nystartat akvarium!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ApAd
          • June 2013
          • 74

          #5
          Det dammade pga att hon inte sköljt sanden innan hon la i det så är mycket småtjafs kvar i gruset. Nu har hon slamsugit några gånger så nu är det mycket bättre.

          Hon ser fortfarande väldigt vit utäven om hon nu är mer aktiv tillsammans med de andra fiskarna, ingen annan fisk har någon symptom men hon börjar även bli vit undet hakan. Blir så irriterad för de gånger vi fångat in henne oh tittar närmre kan vi knappt se det alls men när hon är i akvariumet ser det ut som hon har ett hål i huvudet... Har lyckats ta några bilder men vet inte hur jag ska lägga upp dem?

          Kommentar

          Arbetssätt...