Fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • onkis
    • February 2006
    • 10

    Fenröta?

    Hej!
    Tror jag fått fenröta på en guppyhona, hon med helröd stjärtfena. Svårt att få till en bra bild men ni ser ju att den är kluven. Märkte att hon va lite hängig i förrgår och idag ser hon ut så här.
    Har alltid i ektozonsalt i förebyggande syfte och kör med easylifes flytande filter medium.
    Kan detta gå över till mina räkor? Har körsbär och amano i karet. Även elefant snäckor.
    Tror ni easylifes bacterial combi system kan hjälpa?
    Hur behandlar ni fenröta? Vet att det finns mediciner men är rädd att räkorna ska dö av det och djuraffären är stängd.
    Dessa medel är de enda jag har hemma.
    Tips mottages tacksamt!
    Mvh Veronica


  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Fenröta beror oftast på dåligt vatten så bytar du vatten tillräckligt ofta?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • onkis
      • February 2006
      • 10

      #3
      30% en gång i veckan! Testerna jag tog igår är bra! har ca 25 grader i karet

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Svårt att säga med den bilden, men är det "bara" ett typ hack i fenan? Inte vit tofsig eller fransig annars? Kanske är en skada annars, fastnat eller blivit biten tex. Hände det bara sådär eller har det blivit gradvis större hål? Testa och sök på bilder på fin rot annars, inga trevliga syner men lite fler exempel att jämföra med iaf.
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • onkis
          • February 2006
          • 10

          #5
          Saltbadade henne igår och tycker hon verkar piggare om jag inte inbillar mig Det ser ut som det gjorde från början, tycker inte hon ser fransig ut, bara kluven. Vet inte om hon kan ha båkat med någon amano om mat..
          Uscha det var inga vackra bilder, stackars fiskar!

          Kommentar

          Arbetssätt...