Blåsor/bölder och galet svullna magar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Blåsor/bölder och galet svullna magar.

    Hej!

    Stiftelsen jag bor på har en damm. Gubben som skötte den har gått i pension och ingen med kunskap finns att tillgå. Jag lyckades (äntligen) haffa den folkskygga killen som matar fiskarna idag...och han kunde ingenting om fisk! Har jagat en ansvarig sedan i våras men bara blivit skickad vidare...till den (som jag nu förstått) icke-existerande damm-ansvarige. Känner ett ansvar för firrarnas väl, men kan ju knappast något jag heller.
    Vänder mig till er erfarna fiskmänniskor och hoppas på goda råd.

    Jag ser att flera fiskar har utstående blås/böld-liknande upphöjningar, i runda eller oregelbundna former, som är blekare än grundfärgen. De är alltifrån några mm till en dryg cm i diameter (kanske 1,5cm som störst). De är upphöjda från någon mm, upp till drygt 5 mm från kroppen på fiskar som är mellan 5 cm till 15 cm långa. Det har gått olika långt på olika fiskar. Vet ej om det är guldfiskar? Finns flera sorter i dammen. Det kom ett gäng nya i våras med andra färger (gula, vita, gul/vita och röd/vita) och vissa med längre fenor. Karp vet jag finns i blandningen.

    Några andra fiskar har extremt uppsvällda bukar. Alla fjäll ser separerade ut. Tänkte bukvattensot...men de har sett ut så sedan i våras! ...de borde ha dött...
    Det ser ut att vara samma fiskar som i våras. Eftersom jag bara går förbi dammen ibland och inte lyckades få något vettigt ur den tillbakadragne matarkillen, så vet jag ingenting om ev dödsfall.

    De har övermatats, de gjorde ett 100% vattenbyte i försomras, då vattnet var fullt med alger, och körde högtyckstvätt av all sten och mattor. Det finns näckrosor, vass, svärdliljor och massor av nedvuxet ogräs t ex revsmörblomma runt kanterna. Dammen är ca 12m x 3,5m och kanske 70cm på djupaste lilla gropen.
    Har under mina två år på stället aldrig sett något delvattenbyte. Pumpen verkar nu ha stannat utan att något gör något... Vattenfallet är dock igen, men ingen filtrering. Det är Uppsalavatten.
    Ingen medicin har givits.

    Hoppas någon har idéer på orsak och lösning!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Är minst sagt svårt att avgöra.
    Hade det varit bukvattensot borde fiskarna som du skriver varit döda.
    Dammen är ju egentligen stor nog för att klara sig utan pumpar och filter om det inte övermatas i dammen. Detta är väl dock risken om man har en okunnig som sköter dammen.

    Lösning vet jag inte - men att tappa ner vattnet rejält och städa ur en del slaggprodukter i dammen samt plocka bort de mest angripna fiskarna samt köra igång filtret vore väl det första att göra. Sedan också noggrant kolla upp matningen. Sedan får man väl se hur det utvecklar sig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LightDisciple
      • April 2015
      • 162

      #3
      Tog mig friheten att fånga in ena fisken för fotografering. Den såg så illa ut att jag inte klarade av att låta den lida mer än att inte klara av att göra slut på lidandet.
      Tog lite foton på insidan för att ge er kunniga ledtrådar som kanske kan hjälpa de återstående fiskarna. Hoppas det hjälper något.
      Denna var blodsprängd även i huden. När jag öppnade den rann det ut massor av blodblandad vätska från buken. Den var sprängfull bokstavligt. Såg ut så här inuti: Den har som sagt sett ut så här sedan i våras (så här uppsvälld alltså). Även denna hade blåsor. På ryggfenan och på bakkroppen. Lyckades inte få med det på bild fastän det syntes så bra i verkligheten! ...men de såg ut som jag beskrivit ovan.
      Jag har bett om lov att få plocka bort de fiskar som uppenbart lider men inte fått samtycke till det. Tog denna ändå... ...av ren barmhärtighet...
      Vet inte hur jag ska kunna påverka detta tröga masineri (stiftelsen som saknar dammansvarig) till vattenbyte och annat. Lobbar nu genom att stå och peka ut de sjuka fiskarna för de som vill "rädda" fiskarna (dvs låta dem leva). De har blivit chockade. Tänk att så extremt synliga symtom lyckats gå gemene man helt förbi!
      ...mig också! Såg först nu att en del har hål i buken så att en del av tarmen sticker ut! Troligen efter blåsor som förtunnat huden. Såg även fisk med vita nedsänkningar i huden.
      Ska vidareförmedla dina råd Kjell. Kommer du på något mer, eller ser något av bilderna, eller om någon annan kommer på något så välkomnas det tacksamt!

      /Med förhoppningar om en frisk damm på gården!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Du gjorde helt rätt som avlivade den sjuka fisken
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Du gjorde helt rätt som avlivade den sjuka fisken
          Tack för de orden! Det är en mycket svår sak för en daggmaskräddare att ge sig till att döda fisk...och utan tillåtelse dessutom... :-(
          Känns ändå som ren osjälvisk barmhärtighet. Visste inte att en fisk kunde vara så svårt sjuk så länge!
          ...men nu slipper just den fisken lida mer i alla fall. <3
          Ska ta med mig det du skev till kudden!

          Kommentar

          • LightDisciple
            • April 2015
            • 162

            #6
            Nu har jag fått tillstånd och uppmuntran av en trädgårdspraktikant som tydligen är den som har störst intresse för dammen på stiftelsen just nu. Hon visade mig en spännande slamsug som kräver en hel del muskelkraft och tålamod. Den tog 2 h på sig för att röra runt i sedimentet på mindre än 1 m3! Jag uppmuntrades att slamsuga så mycket jag vill och orkar.
            ...förstår att inte vaktis stått och jublat över att ta över vården av dammen...
            Hon skulle köpa in ett multitest i dagarna för att se vilka värden vattnet har. Hon önskade även se till att det köpes in bättre kvalité på fiskfodret till nästa omgång. Låter gott så långt.
            ...sedan är det bara att få till en lagom förhärdning av hjärtat så jag klarar av att ägna mig åt massmord...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Låter bra
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Du är en fantastisk människa som har tagit tag i detta ,tänk om alla var som du

                Kommentar

                Arbetssätt...