Konstigt öga på diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VonThaX
    • July 2014
    • 26

    Konstigt öga på diskus

    Hej!
    det är något konstigt som sticker ut ur en av mina diskuss öga. Det är kon aktigt och genomskinligt.

    Så min fråga är: vad är det, varför är det där och är det jag behöver vara orolig över.
    tacksam för snabba svar.

    Bilder:http://www.ladda-upp.se/bilder/qgjwcxvmnmiw/


    MVH X
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Leta svar på Pop-eye

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Japp det där ser ut som pop-eye.
      Det finns ingen medicin vad jag vet och det är svårt att rädda fiskar som har fått det.
      Pop-eye kommer av dålig vattenkvalitet ofta orsakat av igengrodda filter. Se till så dina filter är ok och byt en 50% vatten dagligen i en vecka så räddar du förhoppningsvis andra fiskarna från att insjukna.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Det där vill jag inte säga är "pop eye", då vill hela ögat trängas ur ögonhålan... Det där ser ut som en bakterieinfektion! Jag skulle behandla den genom att göra ett 50/50 vattenbyte och blanda ner 2 dl salt per 100L akvarievatten. Det brukar ofta vara en god hjälp för fisken att repa sig Sen behöver du fortsättningsvis troligen höja vattenkvalitén över tid.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • VonThaX
          • July 2014
          • 26

          #5
          Kan jag andvända bacteriakiller istället för salt och finns det något hopp för den diskusen?

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Håller med Åheim till fullo. Behandling och skötsel som anvisas i åheims inlägg ovan. Googla på; cloudy eye cataract.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Där har jag lärt mig något nytt igen... . Ibland är det bättre att tiga .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                #8
                Även här har mr Bryzell helt rätt! Detta är definitivt inte "popeye"!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Där har jag lärt mig något nytt igen... . Ibland är det bättre att tiga .

                  //Inger
                  Både nja och njä, Inger!
                  Det är ju så att man väldigt lätt tänker sig att det kan handla om popeye när man ser en sån här grej. Kollar man då upp just den sjukdomen hamnar man snabbt på alternativa åkommor, och kan se och läsa sig till vad fisken man har lider av.
                  Har man dessutom sett ett antal sådana här åkommor själv på sina fiskar går det ganska snabbt och enkelt att avgöra vad det handlar om.
                  Som ett litet exempel på mjölkiga ögon, som inte sällan får en liten topp, eller spets, kan jag nämna hanen i mitt blå Stendker-par, som när han vaktade yngel extra intensivt ofta drog utefter glaset och på så vis ibland ådrog sig små skador på ögonen, och kunde få en mjölkig hinna på dessa. Mjölkigheten gick över av sig självt efter någon vecka - detta beroende på att vattnet hela tiden sköttes noga.
                  Är vattenkvaliteten tveksam och svampangrepp o.dyl. får fäste kan det bli en värre utveckling och det tar längre tid att få bukt med. Vattenbyte och eventuellt en liten saltbehandling gör ofta att fisken helt själv fixar upp situationen och ögat läker.
                  Nu måste jag dock hålla med om att fisken på bilden har ett kraftigt angrepp, men det borde kunna läka sig med adekvat vattenskötsel och goda förutsättningar i karet i övrigt.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Som vanligt Mats lär man av erfarenheter vilket inte jag har gällande dessa ögon . Känns jäkelens bra, när någon annan beskriver vilka alternativ... .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Som vanligt Mats lär man av erfarenheter vilket inte jag har gällande dessa ögon . Känns jäkelens bra, när någon annan beskriver vilka alternativ... .

                      //Inger
                      Ja helt rätt Inger! Gött att se Mats här igen!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                        Ja helt rätt Inger! Gött att se Mats här igen!
                        ...ja det var ett tag sen .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          #13
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          ...ja det var ett tag sen .

                          //Inger
                          Mmmm... Undrar om det har hänt något med hans stora burk...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av Inger H
                            ...ja det var ett tag sen .

                            //Inger
                            Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                            Mmmm... Undrar om det har hänt något med hans stora burk...
                            Halloj!
                            Jag lägger en liten kommentar i "stugtråden" så att vi inte kladdar ner denna tråd i onödan - och så vill jag önska VonThaX lycka till med discusen!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...