Nåtgot är fel i karet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiWe
    • January 2015
    • 103

    Nåtgot är fel i karet!

    Startade upp mitt Tanganyika-kar på 420 liter i slutet på april, med några hästnosar och prinsessor.

    Tog det lugnt och försiktigt, och efter ca en månad så var allt stabilt. Det blev bara en liten nitrit-spik, vilket jag kopplar till få fiskar och försiktig matning.

    Skaffade ytterligare lite fisk; 4 st Ornatus, 8 st Neolamprologus similis och ytterliggare ett par Prinsessor.

    Efter några veckor så lekte det ena Prinsessparet, och fram kom en kull på 30-40 yngel, kul

    Även snäcklekarna lekte, och ett litet gäng yngel syntes.

    För ca två veckor sen så åkte jag på semester till Norge för att fiska, och min sambo skulle hålla koll på karet, vilket hon också är intresserad av.

    Men efter några dagar så berättade hon att Prinsess-hanen uppförde sig märkligt, och ingen av häsnosarna syntes till.
    När jag kom hem, så har samtliga hästnosar dött, och även Prinsess-hannen har lämnat in.

    Jag mätte upp små portioner och fiskarna fick mat varannan dag, så det är inte övermatat. Temperaturen har hela tiden legat som den ska, och filter och annan utrustning har inte lagt av.

    Kollade nitrit, nitrat, ph och hårdheten när jag kom hem, och allt var som det skulle.
    Gjorde ett vattenbyte på ca 30-35%, vilket jag brukar göra med ca 10 dagars mellanrum.

    Ser att en av Prinsess-honorna är "uppsvullen" och står och "tuggar" i ett hörn hela tiden. Skriver tuggar i brist på bättre beskrivning, munnen rör sig hela tiden, och hon lutar åt ena hållet, som om hon håller på att kappsejsa.

    Ska försöka håva upp henne, men det är inte så lätt, mycket sten att gömma sig under.

    Ikväll så upptäckte jag att två av snäcklekarna står uppe i ena hörnet, utan att reagera på mat.


    Är det någon som har något förslag på vad det kan vara? Bukvattensot?

    Tacksam för all input och förslag!

    //JiWe

    Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är nästan omöjligt att veta. Kan ju vara bukvattensot, kan vara vattnet (vissa vattenverk tillsätter extra tillsatser under sommaren).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JiWe
      • January 2015
      • 103

      #3
      Tackar för svar Kjell, medveten om att det är näst intill omöjligt att svara på. Har kollat med en kompis som jobbar på vattenverket här och han säger att dom inte tillsätter några extra tillsatser under sommaren.
      Dags att skaffa medicin mot bukvattensot, och se om det hjälper.

      //JiWe

      Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Fy vad tråkigt Jiwe, önskar att jag kunde hjälpa . Hoppas att du får någon ordning på vad det nu är.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • JiWe
          • January 2015
          • 103

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Fy vad tråkigt Jiwe, önskar att jag kunde hjälpa . Hoppas att du får någon ordning på vad det nu är.

          //Inger
          Tack Inger, var och köpte Octozin igår, med tanken att det är bukvattensot. Ringde och pratade med Kent i Nol, och han trodde också att det var det.
          Plockade ut i princip alla stenarna ur karet, för att kolla så det inte låg någon död fisk någonstans. Upptäckte då en död snäcklekare, så den åkte ut.
          Gjorde ett stort vattenbyte och började med medicinen.

          Nu håller jag alla tummar att det löser sig!

          //JiWe

          Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Halloj!
            Det verkar troligt att några av dina fiskar, i ett hyfsat tidigt stadium, drabbats av bukvattensot (jag skulle gissa på hästnosarna), och i en förlängning smittat ner övrig besättning.
            Nu måste jag börja med att säga att jag själv inte på något sätt har adekvat kunskap om denna sjukdom per se, men det finns en hel del intressant att läsa på nätet.
            Om du nu får bukt med sjukdomen i ditt kar genom medicinering, och så att säga "börjar om", så kan en bra plan vara att fundera på varför buksoten har uppstått i ett första skede.

            Ditt kar är på cirka 400 liter och med ett större antal arter av Tanganyikaciklider i ett såpass "litet" kar uppstår lätt situationer där revirbråk och intensivt jagande försätter många fiskar i en stress- och uttröttningssituation, vilket kan leda till att de fiskar som har tendens att utveckla sjukdomar liknande bukvattensot, gör så i högre utsträckning.
            Detta initiala problem löser man enklast genom att noga planera vilka arter - och hur många - som kan passa och fungera i ett kar på cirka 400 liter.

            Nästa steg är miljön i karet; att på förhand försöka lista ut hur inredningen bör byggas för att, om möjligt, ge de fiskar man vill ha som besättning största möjliga levnadsrumspotential.
            Det går helt enkelt inte att tänka; "prinsessfamiljen har en grotta där, jullefamiljen har en grotta där borta, snäkskalslekarna har sitt eget lilla område en bit bort på sanden, hästnosarna kör runt där det finns plats och alla familjerna och individerna har fått tydliga stengränser så att dom inte "ser varandra" och nu borde det råda harmoni i karet..." o.s.v.

            Ett T-kar blir otroligt lätt en ganska hård miljö för de fiskar som inte etablerar ett mindre revir och håller övrig besättning stången.
            En faktor till att fundera på är mat till fiskarna, att se till att erbjuda de som gärna vill beta alger får möjlighet till detta - alltså att låta karet få ha högre belägna stenpartier där frodig algväxt kan etablera sig, och att inte tillföra, exempelvis hästnosar, i ett tidigt stadium innan karet har "satt sig" med härligt gröna mattor lite här och var.
            En rikt varierad kost är A och O.

            Som vanligt vill jag säga att det jag skriver är iaktagelser jag själv gjort, och inga absoluta "sanningar" eller fingerpekningar!
            Planera ditt kar kar noga, fundera på vilken besättning du vill ha i karet och hur väl dessa fiskar kan kombineras i en trängre miljö, och låt inredningsarbetet ta den tid som krävs.
            När du åstadkommit en miljö som tillgodoser fiskarnas behov (i mångt och mycket) kan harmoni uppstå, och sjukdomar likt bukvattensot bör inte bli ett överhängande problem.

            Lycka till nu JiWe, och ös på!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 August 2015, 12:11.

            Kommentar

            • JiWe
              • January 2015
              • 103

              #7
              Hej Mats! Tackar för en utförlig kommentar, och kan bara säga att jag håller med till 100%!

              Är ganska säker på att det var någon/några av Hästnosarna som åkte på sjukan först, kan ju mycket väl vara så att någon av dom var smittat när den kom till mig.

              Det du skriver/beskriver är precis det jag försöker åstadkomma, en miljö som ska fungera med ett antal olika arter, och ge dom så goda förutsättningar som det är möjligt.

              Inbillade mig att en bottenyta på 165x50 cm skulle vara tillräcklig för fyra olika arter, om jag skapade tillräckligt många revir.
              Så mycket sten blev det, med måånga grottor och gångar, där det finns möjlighet att dra sig undan.

              Med facit i hand, så tror jag att detta aldrig hade hänt om jag inte skaffat Hästnosarna. Då säljaren inte kunde plocka ut ett garanterat par, så köpte jag 4 stycken. Detta resulterade att när det hade blivit ett par, så jagade paret dom andra två så fort dom fick syn på dom.

              Övriga fiskar har funkat väldigt bra tillsammans, och både Prinsessorna och snäcklekarna har yngel, och Julle-paret håller på att gräva just nu, så dom verkar ju trivas.

              Jag håller tummarna att jag lyckas bli av med Bukvattensoten, och att inga mer insjuknar/dör.

              Därefter får jag ta mig en rejäl funderare på vilken besättning det ska vara i karet; kanske nöjer mig med Prinsessor, Snäcklekare och Jullar? Det känns som om dom funkar bra tillsammans.

              Återigen Mats, tack för din input!

              //JiWe

              Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                No problems JiWe, bara kul att komma med någon liten input.
                Jag tror att du gör rätt i att vänta med hästnosar ett tag, kollar och känner in hur sessor, jullar och snäckskalslekare etablerar sina platser och revir.
                Tids nog blir ynglen av de lekande cikliderna för många och stora, och då börjar processen med att kontinuerligt plocka ur yngel som inte kommer att kunna etablera sig i karet.
                Hästnosar och t.ex. troffar skulle kunna bli besättning i ett annat T-kar så småningom, om du känner för den typen av Tanganyikaciklider - de är också liknande i sina foderkrav, med tyngdpunkt på herbivor föda, och du får fina förutsättningar att skapa en god miljö inredningsmässigt.

                Kommentar

                Arbetssätt...