Varför dör fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    Varför dör fiskarna?

    Jag har ett 120l kar som varit igång i över ett år. Jag har haft en liten ancistrus, 8st platys, 5 black mollys, 7 neontetror, äppelsnäckor. Allt fungerade jättebra med dessa fiskar, tills jag tänkte att jag skulle köpa lite nya platys då två av dem började se "gamla" ut och dog...

    Jag köpte 5st sunset wagtail och då börjaderesten av fiskarna dö, en efter en. Först en av de gamla platyna, han blev mobbad och biten. Sen började de försvinna en efter en, vissa dök aldrig upp igen (misstänker att snäckorna ganska snabbt "städar bort" döda småfiskar). Ingen av fiskarna hade några tydliga sjukdomstecken, inga prickar, fläckar eller svullna bukar. Samma dag som de dog började vissa se lite hängiga ut, medan andra bara försvann spårlöst under natten utan att ha varit annorlunda på något sätt.

    Nu har alla de nya platysarna dött, kvar av de gamla är bara ett yngel och en gammal hane. I maj köpte jag ett gäng guppys och tänkte att dem kan man väl inte misslyckas med, men de dör också, en i veckan eller varannan vecka. Två av dem dog första veckan, sen gick det ett tag och en hanes fenor började hänga och ryggen kröktes. Den tog jag åt sidan och saltbadade men den överlevde inte. Igår såg jag att en annan hane simmade på sidan med krokig rygg, så den avlivade jag.

    Vad är det som händer i mitt kar egentligen?

    Jag har tagit vattentester (strips, har inte haft tillgång till annat) som inte visar på några problem. Vattenbyten gör jag varje vecka, byter ca 30-40% av vattnet. Matar varannan dag och ser till att inte ge för mycket. Snäckorna får grönsaker ett par gånger i veckan, annars käkar de upp växterna, men jag plockar upp det som inte blir uppätet inom ett dygn.

    Tacksam för all hjälp, vågar inte köpa nya fiskar före jag vet vad som är fel... :-(
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    #2
    Ingen som har tankar kring detta?

    Bättre vattentester har jag beställt men har inte fått hem dem än... Har också testat att byta fodertillverkare, att göra vattenbyte oftare osv men inget verkar funka. Ger upp snart för jag blir så ledsen då mina stackars fiskar bara dör. Vill inte vara en djurplågare!

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Vad har du för filter?

      Kommentar

      • lamano
        • April 2014
        • 44

        #4
        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Vad har du för filter?
        Jag har ett Aquael innerfilter som följde med akvariet ("nybörjarpaket").
        Sånt: http://www.aquael.com.pl/en/products...netrzne/73-fan

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag tror inte du har gjort så fel egentligen, mer än att ha valt fiskar som många gånger kan vara svåra att hålla. Både guppy och platy har med åren blivit lite kinkiga att ha i akvarium.
          Du kunde prova Endlers guppy istället, de är bra mycket enklare och oändliga att ha
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Oändliga fiskar är bra! Guppy är ett lotteri, ofta utsatta för medfödda sjukdomar och defekter. Man ska ha tur för att få en bra besättning. Platy var ju förr ett säkert kort, men numera (särskilt avelsformer) väldigt känsliga.

            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • lamano
              • April 2014
              • 44

              #7
              Åh tack för era svar!
              Jag trodde ju att guppys och platys var "nybörjarfiskar" som man inte kan misslyckas med... visst har jag hört om "sönderavlade" akvariefiskar men trodde det gällde mer att färgerna var dåliga osv. Idag var jag till djuraffären i annat ärende och kikade lite på deras guppys, och såg tyvärr att många av de som simmade omkring redan hade krokiga ryggar.

              Kommentar

              • lamano
                • April 2014
                • 44

                #8
                Nu har jag fått hem mina dropptester: PH 7,5, Kh 6,0 och GH 5,0, ingen nitrit.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Helt ok värden.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • fiskzoo
                    • September 2013
                    • 55

                    #10
                    Jag har också haft liknande problem. Fiskaffären tipsade om att köpa Rosentetror istället då de brukar vara tåliga. Jag gjorde det och det fungerade bra.

                    Kommentar

                    • miki
                      • April 2016
                      • 1

                      #11
                      Hej

                      jag har ett akvarium på 61 liter jag har 8 st niontetra 2 svärdbärare 6st zebrafiskar och så köpte jag två till fiskar som har något namn med tetra.allt fungerade bra med fiskarna. Men idag när jag vaknade och kollade till akvariet lite snabbt så låg 2eller3 niontetror döda flytande på vattenytan sedan tittade jag på dem andra niontetrona vissa utav dem vände sig upp och ner stog bara stilla efter en halvtimme varr dem döda nu har jag bara 3 styckna niontetror. vad kan vara för fel?

                      kan det ha med torrfodret om datumet har gått ut? jag kan annars inte se några andra fel

                      jag har också 6 st zebrafiskar nu har jag bara 4 jag gick igenom och kollade väldigt noga men jag kunde inte se några dem är alltså spårlöst försvunna kan dem andra fiskarna ha ätit upp dem?

                      Kommentar

                      • Bisho
                        • September 2013
                        • 304

                        #12
                        Ursprungligen postat av miki
                        Hej

                        jag har ett akvarium på 61 liter jag har 8 st niontetra 2 svärdbärare 6st zebrafiskar och så köpte jag två till fiskar som har något namn med tetra.allt fungerade bra med fiskarna. Men idag när jag vaknade och kollade till akvariet lite snabbt så låg 2eller3 niontetror döda flytande på vattenytan sedan tittade jag på dem andra niontetrona vissa utav dem vände sig upp och ner stog bara stilla efter en halvtimme varr dem döda nu har jag bara 3 styckna niontetror. vad kan vara för fel?

                        kan det ha med torrfodret om datumet har gått ut? jag kan annars inte se några andra fel

                        jag har också 6 st zebrafiskar nu har jag bara 4 jag gick igenom och kollade väldigt noga men jag kunde inte se några dem är alltså spårlöst försvunna kan dem andra fiskarna ha ätit upp dem?
                        Det känns att det är för många fiskar du har! Men det är ändå svårt och säga eftersom du har inte skrivit så mycket om ditt akvarium.
                        Vad har du för vattenvärden? Hur ofta brukar du mata dina fiskar? Att datumet på maten har gått ut, kan spela lite roll, men inte så mycket tror jag.
                        Hur ofta brukar du byta vatten och hur mycket?!
                        Vad har du för filter?! Och hur länge har du haft karet igång?! Är det nya fiskar som du la ner i karet nyligen?! Om ja, vilka och när?!

                        Skriv gärna så mycket information du kan. För det hjälper att hitta orsaken till det hela

                        Mvh
                        Bisho
                        Mitt tanganyika akvarium
                        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                        Kommentar

                        Arbetssätt...