Medimor - funkar det mot svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Medimor - funkar det mot svamp?

    Jag tycker det är svårt att utläsa av förpackningen och jag har lyckats slarva bort bruksanvisningen. Jag behöver även veta om det går att blanda med faunamor som är mot vita prick? Min svärdbärare som "har" vita prick har vita ludna fläckar på en fena och fenan är trasig. Behandlingen med faunamor är inte på långa vägar klar ännu...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag tycker att man aldrig skall blanda olika mediciner om det inte uttryckligen anges i bruksanvisningen. Dels kan de innehålla substanser som motverkar varandra och dels så kan bägge innehålla samma substans och då blir det ju en dubbeldosering i akvariet. Och du vet väl skillnaden mellan en medicin och ett gift - mängden
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      Okej. Då vet jag inte alls hur jag ska göra om inte saltet tar bort det vita som ser ut som svamp. Jag har fått rådet att blanda om det behövs men nu törs jag inte det. Fortsätta behandla mot vita prick fast jag inte hittar några prickar på nån? De kan ju ha ramlat av. I så fall får jag ta bort svärdbärarhonan om hon inte blir bättre. Men frågan kvarstår: Hjälper medimor mot svamp?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Mu(sic)
        Okej. Då vet jag inte alls hur jag ska göra om inte saltet tar bort det vita som ser ut som svamp. Jag har fått rådet att blanda om det behövs men nu törs jag inte det. Fortsätta behandla mot vita prick fast jag inte hittar några prickar på nån? De kan ju ha ramlat av. I så fall får jag ta bort svärdbärarhonan om hon inte blir bättre. Men frågan kvarstår: Hjälper medimor mot svamp?


        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Tack Inger. Det står inget om svamp men det kanske räknas in bland osäkra diagnoser

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Mu(sic)
            Tack Inger. Det står inget om svamp men det kanske räknas in bland osäkra diagnoser
            Nä, så då kan du utesluta den medicinen. Hur länge har du saltat och hur mycket?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #7
              Jag hade i en deciliter för ett par timmar sen. Såg prickarna i lördagskväll och började medicinera i söndags. Jag blev jussom orolig för att jag ger fel medicin nu. Men jag fortsätter ändå för det kan ju va så att prickarna har släppt. Och att hon har en följdinfektion. Så jag blandar inte in nåt mer nu. Avvaktar och ser hur det utvecklar sej.

              Kommentar

              Arbetssätt...