Brochis splendens med konstigt öga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Brochis splendens med konstigt öga.

    Hmm, borde det inte finnas en kategori för saker som kan drabba fiskar, men som väl inte direkt är att klassa som sjukdomar, utan kanske är skador, eller medfödda defekter?

    Hur som helst, jag har 13 Brochis splendens, varav en har ett konstigt öga. Ögat i fråga har en väldigt liten pupill, och hade det redan när jag köpte dem (just den fick jag gratis, lät på butiken som han hade gjort av med den annars). Den var då, liksom nu, nå't år senare, i bra kondition i övrigt, och lika pigg som de andra. De letar ju föda främst med hjälp av skäggtömmarna, och inte med synen. Men det skulle vara intressant att veta varför ögat ser ut som det gör. Är det medfött, eller en skada, och kan malen se nå't med det ögat?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ingen som vet? Åtminstone antar jag att det inte är en sjukdom, utan en skada, eller nå't medfött. Tycker man då och då ser detta på fiskar, att ett öga ser normalt ut i form och storlek, men att pupillen är som en liten prick.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #3
      Brukar vara någon form av skada...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
        Brukar vara någon form av skada...
        Brukar de vara blinda på ett så'nt öga?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är den troligen, men det brukar inte vara något hinder för en mal.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det är den troligen, men det brukar inte vara något hinder för en mal.
            Nej, de letar ju mat främst med känseln Och det andra ögat ser bra ut. Den har 12 artfränder, och en del annan fisk att fajtas om maten med, och den ser lika pigg och frisk ut som de andra.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              #7
              Högst troligt att den är blind på det ögat ja.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Misstänkte det. Såg den förut, och såg att pupillen dessutom verkar vara vit.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...