Guppy sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_D
    • May 2015
    • 6

    Guppy sjuk?

    Hej, mitt första inlägg här, dock är det av tråkig karaktär.

    Jag har ett gäng guppy varav den ena hanen har fått följande symptom:
    • Trött, drar sig undan. Ligger gärna på botten eller ovanför pumpen.
    • Vit/genomsynlig avföring (sett det en gång).
    • Svullna/öppna gälar.
    • Simmar emot blad för att snabbt dra sig emot bladet.
    • "Flämtar".
    • Vill äta, men äter mycket dåligt.


    Dom andra fiskarna, guppy, neontetra och en älgätare mår bra. Simmar runt och busar med varandra, äter bra, inga konstiga prickar, fina fenor, fina gälar, andas lugnt.

    Utfört följande:
    • Byter 10 liter vatten en gång i veckan. (54 liters akvarium, 10 liter bottensten = 44 liter. Byter alltså 23% av vatten vilket bör vara rimligt?)
    • Rengör filtret varje veckan i samband med vattenbytet, rengör i gammal vatten.
    • Använder Seras vattenberedare samt filtermedium vid varje vattenbyte.
    • Gör regelbundna kontroller av Nitrit och pH. Dropptest. Detta utan anmärkning.
    • Matar med Tetras standard foder, röda mygglarver, vita mygglarver. Varierar dag till dag.


    Finns det något jag kan göra för den lilla stackaren?

    MVH
    Andreas
  • Andreas_D
    • May 2015
    • 6

    #2
    Ursprungligen postat av Andreas_D
    Hej, mitt första inlägg här, dock är det av tråkig karaktär.

    Jag har ett gäng guppy varav den ena hanen har fått följande symptom:
    • Trött, drar sig undan. Ligger gärna på botten eller ovanför pumpen.
    • Vit/genomsynlig avföring (sett det en gång).
    • Svullna/öppna gälar.
    • Simmar emot blad för att snabbt dra sig emot bladet.
    • "Flämtar".
    • Vill äta, men äter mycket dåligt.


    Dom andra fiskarna, guppy, neontetra och en älgätare mår bra. Simmar runt och busar med varandra, äter bra, inga konstiga prickar, fina fenor, fina gälar, andas lugnt.

    Utfört följande:
    • Byter 10 liter vatten en gång i veckan. (54 liters akvarium, 10 liter bottensten = 44 liter. Byter alltså 23% av vatten vilket bör vara rimligt?)
    • Rengör filtret varje veckan i samband med vattenbytet, rengör i gammal vatten.
    • Använder Seras vattenberedare samt filtermedium vid varje vattenbyte.
    • Gör regelbundna kontroller av Nitrit och pH. Dropptest. Detta utan anmärkning.
    • Matar med Tetras standard foder, röda mygglarver, vita mygglarver. Varierar dag till dag.


    Finns det något jag kan göra för den lilla stackaren?

    MVH
    Andreas
    Är så ny och ivrig så jag missade dessa frågor:

    1/ Hur stort är akvariet?
    54 liter
    2/ Vilken filtrering använder du?
    Filterpump i akvariet, orginal.
    3/ När startade du akvariet?
    Ca 2-3 månader sedan.
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    10 neontetror. Väntade 2-4 veckor med att lägga i malen. Ytterligare 4-5 veckor med guppy.
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    10 neontetror ca 4-5 cm. 1 mal ca 8-10 cm. 2 hanguppy, 5 honguppy samt minst 4 guppyyngel.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Ja, 5-7 växter, dom växer och frodas. Klippt ner dom flera gånger. Vet ej dess namn.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Eh, mjukt.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    Eh, jag har nitrittest i droppform, visar gult varje gång, alltså inte mätbart. En gång hade jag nitrit men det fick jag bort snabbt.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    1 gång i veckan, 10 liter.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    Varje söndag. 10 liter.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej, inte mer än klippt ner växter och planterat om dessa avklippta stumpar.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nej.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej.
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Tetra orginalfoder, röda/vita mygglarver, 2 gånger om dagen. Inte mer än dom äter upp på 20 sekunder.
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Fick röda och vita mygglarver av en bekant för ca 3-4 veckor sedan.
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Ca. 1 vecka. Han drog sig undan, gömde sig bland växterna eller ovan på pumpen.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    En guppyhona dog över en natt. Inget tydde på att hon mådde dåligt, hon var pigg som alla andra.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Nej dom verkar pigga och glada.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Svullnad i gälarna, flämtar, stryker sig mot blad.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Nej.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Märkte att han drog sig, har hållit ett öga på honom och dom andra fiskarna.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Det har bara hänt en gång, ja.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Det är nästan omöjligt att veta vad det är för fel på den sjuka guppyn. det behöver ju inte vara en sjukdom utan kan ju vara något genetiskt också.
      Dock så tycker jag att du skall plocka upp den sjuka guppyn för sjuka fiskar smittar.
      Sedan tycker jag också att du skall dra ner på matningen (max. en gång per dag) för det är ju ett litet akvarium och är dessutom ganska nystartat och då är det en risk att det blir obalans i akvariet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Andreas_D
        • May 2015
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Hej,
        Det är nästan omöjligt att veta vad det är för fel på den sjuka guppyn. det behöver ju inte vara en sjukdom utan kan ju vara något genetiskt också.
        Dock så tycker jag att du skall plocka upp den sjuka guppyn för sjuka fiskar smittar.
        Sedan tycker jag också att du skall dra ner på matningen (max. en gång per dag) för det är ju ett litet akvarium och är dessutom ganska nystartat och då är det en risk att det blir obalans i akvariet.
        Hej tack för svar.

        Finns det något jag kan göra? Jag har ett annat litet akvarium på visserligen 16 liter, men ska jag flytta över fisken dit? Rekommenderas det att köra någon form av saltbehandling eller skall jag köpa någon medicin på zoobutiken?

        MVH
        A

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Andreas_D
          Hej tack för svar.

          Finns det något jag kan göra? Jag har ett annat litet akvarium på visserligen 16 liter, men ska jag flytta över fisken dit? Rekommenderas det att köra någon form av saltbehandling eller skall jag köpa någon medicin på zoobutiken?

          MVH
          A
          Som jag skrev ovan så skall du plocka över den/de sjuka fiskarna till ett annat akvarium.
          Det är ju omöjligt att veta vilken medicin du skall använda så låt bli att medicinera. Du kan ju lägga i 2 dl salt per 100 liter vatten i karantänsakvariet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Andreas_D
            • May 2015
            • 6

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Som jag skrev ovan så skall du plocka över den/de sjuka fiskarna till ett annat akvarium.
            Det är ju omöjligt att veta vilken medicin du skall använda så låt bli att medicinera. Du kan ju lägga i 2 dl salt per 100 liter vatten i karantänsakvariet
            Nu från det ena inlägget till detta så har min svarta guppy avlidit.

            Jag har en annan Guppy som börjat dra sig undan och verkar "deppig". Lägger över denna i sjukakvariet.

            Tack för saltmängdsinformationen.

            Kommentar

            • Andreas_D
              • May 2015
              • 6

              #7
              Nu är ytterligare en guppy på väg att somna in.

              Upptäckte den flytandes vid ytan, bakdelen var liksom förlamad samt att bakfenan var "borta". Vet ej om dom andra fiskarna har nafsat på den. Den rörde framfenorna.

              Hjälpte henne till fiskhimlen.

              Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Bör jag medicinera? Känner mig totalt maktlös. Kan det vara så att dom som dött har varit svaga individer? Dom andra visar inga tecken alls på att må dåligt?

              MVH
              Andreas

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                Svårt att säga som sagt, men att såna där slöjvarianter blir krokiga eller "tappar" bakdelen verkar inte jätteovanligt tyvärr, så det kan ju vara något genetiskt med den sista iaf, och att de andra fiskarna var och gnagde på fenan då den var såpass dålig. Men finns ju sjukdomar som sabbar fenorna med.
                Du skriver att du rengör filtret varje vecka, behövs det rengöras såpass ofta? Alltså är det väldigt skitigt varje gång?
                Sen med vattenbyten och mängd beror det på hur många/vilka fiskar man har, storlek på kar, filtrering och hur mycket man matar bla, så där får man nästan pröva sig fram. Många malar tex brukar skita ner rätt mycket, medans neontetror är hyfsat renliga av sig
                Vad har du för temperatur förresten? Varmare temp gör det "jobbigare" att andas, så om fiskar verkar hängiga och/eller står och andas mycket med munnen kan det vara en orsak.
                Skulle inte medicinerat hela karet, skapar ofta nya problem då en del mediciner slår ut nyttobakterier med. Kan ju medicinera i karantänkaret om det blir fler sjuklingar, men gäller ju att lista ut vad som är felet först.
                Skulle själv se över filtret, (om det behöver uppgraderas eller om man bör minska fiskmängden, det är ju en rätt liten mängd vatten) och kanske även göra något större vattenbyten, ca 1/3 brukar funka bra i de flesta av mina kar. Matning 1g/dag räcker med som sagts, iaf till vuxna fiskar. Och så skulle jag skippa att mäta nitrit och pH regelbundet, men det är jag det
                Men det kanske inte alls är någon obalans, utan ett par guppy som var såpass dåliga att de skulle dött ändå. Ingen lätt hobby det här inte.
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                Arbetssätt...