Fenorna försvinner på guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oINRIo
    • January 2015
    • 15

    Fenorna försvinner på guldfisk

    Hej min stakars guldfisks fenor har börjat gått sönder, det blir som bitvis remsor som går av och sen försvinner. Den simmade också lite klumpigt för några dagar sedan och då flyttade vi vidare den till ett karantän akvarium med lite salt i. Den simmar inte klumpigt längre men jag ser fortfarande remsor utav fenan som håller på att gå av.
    är det fenröta tro och hur behandlar ni det? Vår andra guldfisk mår bra samt alla andra fiskar, den hade så fina fenor förut :o(
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Svårt att svara på. Jag hade tagit upp den och lagt den i ett karantänsakvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Kan ju vara fenröta, men även vattenkvalité och liknande har vad jag hört en inverkan på deras fenor.

      Hur stor akvarie har du?
      Hur många guldfiskar?
      Hur ofta byter du vatten?
      Hur mycket vatten byter du då?

      Simma klumpigt, kan du beskriva hur den simmade då?

      Kort och gott, först och främst byt vatten om du inte gjort det tillräckligt så att de har bra vattenkvalité, fortsätt sedan med din karantänbehandling med salt så att fisken återhämtar sig. Sedan kan vi försöka hitta någon lösning men de sakerna är saker som är en bra grund.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        vilka andra fiskar har du där i? kan även vara någon av dem andra som biter på guldfisken

        Kommentar

        • Axman
          • January 2013
          • 188

          #5
          Ursprungligen postat av blaze1337
          vilka andra fiskar har du där i? kan även vara någon av dem andra som biter på guldfisken
          Mycket bra fråga, jag missade helt att det fanns andra fiskar i.

          Kommentar

          • oINRIo
            • January 2015
            • 15

            #6
            Jo, det var det första vi gjorde (o:!

            Kommentar

            • oINRIo
              • January 2015
              • 15

              #7
              jag har ett 240L akvarium
              Bara en guldfisk( den andra är en koi, skrev lite i hast haha)
              Vi bytte 50% förra veckan men annars brukar de vara 30% beroende på hur akvariet ser ut.. Kanske en gång varannan vecka då issåfall.

              Den simmade mycket vingligt fast den gör inte det längre dock. PH-värdet ligger på 6 det vet jag iallafall, så kanske behöver lite mer surt?
              Vi har en guldfisk, en koi, två pakistanbotior, en praktbotia, fem siameser och en ancistrusmal.

              Vi gjorde vattenbytet pga att vårt akvarium var fullt utav penselalger som dödade växterna osv, det var också då vi köpte siameserna. Så vi mörkläggde akvariet över helgen(alla alger var borta igår, ser helt otroligt ut :o) ) däremot så fortsätter vi med det. Kan det ha någonting med det att göra? Vi har ju haft akvariet i snart ett år och inte haft något problem innan med sjukdomar

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                Nä, surare behöver de inte, de flesta sidor brukar rekommendera mellan 6-8.
                Både prakt och pakistanbotior kan gå hårt åt långfenade fiskar, så om inte fenorna fortsätter att trasa sönder nu när den är i karantän så kan det ju vara någon av dom.
                Just ja, här finns en del info om guldfiskar med. Tänk på att koi blir mycket större med, fast det kanske du har koll på
                Senast redigerad av Rebah; 07 May 2015, 12:15.
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  pH skall definitivt inte vara lägre - snarare högre
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...