Segelfenspleco är sjuk eller har svamp? hjälp en nybörjare SNÄLLA!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erison
    • April 2015
    • 19

    Segelfenspleco är sjuk eller har svamp? hjälp en nybörjare SNÄLLA!

    Hej. Detta blir mitt första inlägg som medlem här på zoopet, tyvärr söker jag hjälp och kunskap i detta inlägg. Då jag tror min Segelfenspleco är sjuk eller har svamp.

    Bakgrund.
    Jag köpte mig ett begagnat akvarium för ca 2 veckor sedan. Mitt första någonsin. Tyvärr vägrade ägaren sälja utan fisk vilket jag hade föredragit. Men jag har fått igång det bra med vattenbalans och allt. Läste på riktigt bra innan jag startade upp det igen och rengjorde, samt bytte grus/sand. Så bra vatten kemi och har även Ektozon salt i efter rekommendation. Ca 25 grader i vattnet har jag.

    Mitt problem.
    I köpet ingick en Segelfenspleco ca 20 cm lång ( ägaren sa 10 år gammal, ingen aning om det stämmer). Men den fisken är väldig ''lurvig'' runt munnen och har en utväxt på munnen/nosen. Utväxten kan liknas med små grönaktiga blad i en grupp. Mindre ''lurv'' följer läpparna och ut på ''spröten'' vid munnen. Jag vet inte hur man bifogar bilder ( inte änns om det går). Men jag laddade upp två bilder på en annan sida och två länkar kommer här.






    Förra ägaren.
    I mitt tycke så var akvariet vid köpet i smutsigt skick. Endel alger, vattnet luktade illa och inga välmående riktiga växter. Vatten byte hade nog gjorts. Men troligtvis inte speciellt ofta. Salt i vattnet nämndes inget om. Troligen inte använt.



    Har läst på Ektozon saltet att ett komplettbad ( ett starkare saltbad) är som medicin för svamp och parasitangrepp. 3 timmar dagligen och 10g salt per 5 liter vatten. Samt stå mörkt.
    ÄR DETTA vad ni med rekommenderar?


    Fisken ser inte ut att må dålig och äter normalt. Men känner mig ansvarig för alla mina fiskar och vill deras bästa! Vill till lägga att jag har 2 mindre malar i akvariet med.
  • Erison
    • April 2015
    • 19

    #2
    ska till lägga att fisken måste haft denna ''sjukdom'' från förra ägaren. Bara jag som sett det först nu

    Kommentar

    • Erison
      • April 2015
      • 19

      #3
      Ingen som har någon ide? 145 titt å ingen ända kommentar? suck..

      Ingen som änns vet någon annan man kan vända sig till?

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #4
        Skulle nog i ditt fall provat salta och höja temperaturen några grader, inte säkert att det funkar men så länge fisken äter och verkar må bra så är det ju bara att köra på!

        Kommentar

        Arbetssätt...