Paletthane med hål i huvudet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Paletthane med hål i huvudet.

    Hej! Tänkte bara rådfråga om en sak. Paletthanen har fått hål i huvudet. Jag har octozin hemma som jag tänkte försöka behandla med. Han har fått ett utstående öga oxå som kanske kan vara popeye?....iaf så undrar jag om det är nån fara att köra en kur octozin, höja tempen lite samt salta lite nu när dom har frisimmande yngel? Är mest dom jag tänker på. Microctenopoma ansorgii och ottos fixar väl lite salt? Jag hsr nu saltat 8 msk salt till 100 liter och tempen är 27 grader. Ska jag köra en kur octozin och hur fixar ynglen det? Vill helst att dom får gå kvar i det akvariet. Tacksam för snabbt svar.
    Ha de bra!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Personligen hade jag tagit bort den när yngre ser ut att klara sig själva. Både HIH och popeye bådar inte för ett lyckligt slut...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Är det så illa alltså? Jag byter vatten 1 gång i veckan och matar med d50plus och cyclops, vita mygg. Borde ju inte ha vitaminbrist? Det kan inte läka med hjälp av octozin och salt?

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Utstående öga kan ju ha lite olika orsaker, hur illa är det? Bild? Skulle nog testat att behandla, men i karantänkar. Octozin ska la funka till känsliga arter, men vet inte hur känsligt det är med yngel.
        Risk att det slutar illa som sagt, men finns ju en liten chans att det blir bättre med.
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Det är inte så illa med ögat än. Såg att det var lite mer utstående än det andra. Hålet har blivit lite större och är vitt inuti. Såg nu med att han har tådig ljus avföring. Men är annars i fint skick. Äter, vaktat yngel osv. Får dock en del stryk av honan. Svårt att bestämma mig nu helt enkelt. Om jag tar ur hanen nu, hur blir det då när han ska tilöbaka efter behandlingen? Är paret splittrat då?

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Fick nyligen sära på ett par paletter med då honan började banka skiten ur hanen. Flyttade honan till hanens kar när han hade läkt, och det gick hyfsat smidigt, en del gruff i början men inga sår eller trasiga fenor, och nu har dom en hög yngel igen. Så jag tror det kan gå bra att flytta ihop dom igen när/om han blir bättre, men kanske får flytta runt inredningen lite, eller ta ur henne tillfälligt tills hanen flyttat in och har pustat ut lite tex. Jonglera lite änna
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            Arbetssätt...