Sjuka slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anakin88
    • June 2012
    • 38

    Sjuka slöjstjärtar

    Hej. Har en grupp slöjstjärtar i ett 350 liters kar som verkar ha insjuknat i någon form av bakteriell/svamp infektion. De av gruppen som har insjuknat (3 st) håller sig stilla nära botten, andas häftigt och har röda utslag på både fenor och kropp. De håller även större del av tiden fenorna indragna.

    Var inne hos min lokala zoo affär och beskrev symptomen, blev därpå rekommenderad att medicinera med produkten Oodinol mot Oodinium och en rad andra liknande sjukdomar. Har doserat första dosen idag. Fick också tipset att mata sparsamt under behandlingen.

    Har dock en fråga: är det rätt att höja temperaturen i karet till ca 31 grader? Just nu ligger temperaturen på ca 30 grader.

    Har nämligen gjort detta tidigare vid exvis vita prick sjukan som jag haft problem med, och saltat vilket har hjälpt kureringen avsevärt. Undrar nu om det kan hjälpa även i det här fallet när det gäller infektion?

    Alla svar och tips mottages tacksamt!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Även om slöjstjärtar brukar vara anpassningsbara, så är väl 30 grader eller mer lite i högsta laget för en art som ursprungligen är en kallvattensfisk. Det är väl mest tropiska fiskar man bör kurera genom höjd temperatur. Höjd temperatur till 30 grader för slöjstjärtar ökar väl stressen för dem, gissar jag.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Hoppas det är rätt och att fiskarna blir bra. Det första som jag tänker på med rött i fenor och på kropp är att vattnet börjat bli dåligt och det är dax för vattenbyten. Det märks ju som med sjukdomar snabbast på t ex svagaste.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      Arbetssätt...