L200 får kramper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    L200 får kramper

    Fick ju 3 underbara L200. En av dessa låg upp och ner och krampade i karet nyss. Tog ut honom direkt ifall han reagerade på medicineringen. Den ligger nu i ett litet kar med nytt vatten och EasyLife FFM för att ta bort medicinrester. Så här ser han ut nu. Kramperna har lugnat sig betydligt.


    Idéer? Någon som känner igen symptomen?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Hu! Jag tänker på Jespers rocka...

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #3
      Hur ser vattenvärdena ut Johnny?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ingen nitrit, Ingen Ammonium. Det här är ju i karantänkaret där dessa tre mini går i ett helt naket kar. Vattnet är i toppkvalité så vitt jag kan se. De andra 2 ser helt annorlunda och verkar må bra i samma kar. Denna verkar få magkramper. Men det är svårt att avgöra.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #5
          Tappat lite av färgen också?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            De andra två är ju urvackert gröna. Denna är numera alldeles grå mera.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              #7
              Äter den ordentligt? Hur ser Ph och Kh ut?

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ingen av dessa tre har ätit sedan jag fick dem vad jag kan se.
                De har fått algtabletter dvs. Hikari Algae Wafers, Bryzzelkål, Zuccini så här långt men de ser helt ointresserade ut.
                Eftersom det är ett naket kar på 180 liter så ser jag ju om de bajsar etc. Men inget hittills. Vattnet är ju bytt och ligger på runt 7,6 i Ph och 3 i Kh. De har ju genomgått en tredagarskur med multicura och Antispot och bytte vattnet för att ta bort medicinen i tre dagar.
                Det är ju intressant att försöka förstå. Men karet är ju sterilt i stort sett och de går i fräscht vatten.
                De äter inte. En av dem har varit för sig hela tiden (det är den som krampar nu) De andra två är aktivare och är fina i färgen.
                Går och lägger mig nu och läser i morgon för att se om någon kommer på nåt. Men kramper gör ju att man tänker på förgiftning. Men de andra borde ju då fått samma problem. Sedan kan ju vissa parasiter ge kramper när de dör har jag läst. Vet inte om denna bär på någon skit. Men magen är alldeles insjunken.

                Tack Andreas för respons. God natt
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  #9
                  Ska fundera lite här Johnny! Och även kolla med min malguru... Om han har någon ide... Jag har lite tankar men ska kolla upp det lite först.

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Usch det där såg inget vidare ut.
                    Hoppas det löser sig, det känns som att du och jag har haft nog med fiskproblem för ett bra tag framöver. Nån gång så måste det ju vända. Jag håller tummarna för den lilla malen.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Hos grossisten hade de gått rätt länge och där åt de Tetra pleco tab, JBL Novo fect och JBL Novo tab.
                      Hoppas att det löser sig
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Denna malen kommer jag att ta bort ikväll. Rycker fortfarande ibland och är som paralyserad. Gråsvart. Kan ta och vända på honom utan att han simmar iväg. Buken är mycket insjunken så just denna individ lär inte ha ätit på ett tag.
                        De andra två bantar också men är pigga och fina i övrigt. I morgon gör jag avslutande multicurabehandlingen på tre dagar med dem.
                        Tycker fortfarande detta är mystiskt. Då karet är rent, vattnet bra. De andra verkar må ok. Denna har tryckt på eget ställe hela tiden. Har aldrig sett dessa ryckningar förut på någon fisk.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Denna malen kommer jag att ta bort ikväll. Rycker fortfarande ibland och är som paralyserad. Gråsvart. Kan ta och vända på honom utan att han simmar iväg. Buken är mycket insjunken så just denna individ lär inte ha ätit på ett tag.
                          De andra två bantar också men är pigga och fina i övrigt. I morgon gör jag avslutande multicurabehandlingen på tre dagar med dem.
                          Tycker fortfarande detta är mystiskt. Då karet är rent, vattnet bra. De andra verkar må ok. Denna har tryckt på eget ställe hela tiden. Har aldrig sett dessa ryckningar förut på någon fisk.
                          Tråkigt... Men nu vänder det! Jag riktigt känner det i kroppen, du kommer vara såååååå nöjd med L200!!!


                          Sent from my iPad using Tapatalk HD

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            #14
                            Konstigt. Väldigt tråkigt
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Ursprungligen postat av jozi81
                              Tråkigt... Men nu vänder det! Jag riktigt känner det i kroppen, du kommer vara såååååå nöjd med L200!!!


                              Sent from my iPad using Tapatalk HD
                              Ursprungligen postat av Faltaren
                              Konstigt. Väldigt tråkigt
                              Ja det blir säkert bra sedan och visst är det tråkigt. Tog bort den sjuka L200 igår vilket kändes korrekt.
                              Men släpper grejen nu. Det gick åt skogen med en av dem och jag kommer inte att få veta varför. Det blir ju så ibland bara.
                              Satsar nu istället på de 2 som är kvar. Överlever de så kommer jag att vara sååååå nöjd
                              Tack för visat engagemang.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...