Diskus vägrar äta, förvirrade och tappar färg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BlueSafir
    • March 2015
    • 4

    Diskus vägrar äta, förvirrade och tappar färg!

    Hej har en 500 liters kar med 17 diskusar i olika storlekar , för 3 dagarsen var det 15 individer alla mår bra äter bra beter sig som världens tamaste diskusar tills jag köpte 2 nya individer. dagen efter slutar alla äta tappa färg trycker i olika hörn samt är förvirrade ! mina rutiner är att jag byter vatten var 2-3 dag ca 30-40% saltar med grovsalt för förebyggande syfte , ca 29-30 grader i karet . har kört i rejält med happy life och släckt belysning i hopp om förändring , har visat en liten förbättring med färgen , men så fort jag har belysningen på så börjar de med samma rutin att trycka förvirrade e.t.c
    till och med så har individerna inklusive den minsta som är 5 cm börjat putsa eller äta/picka från akvariets glasruta eller bakgrund/rötter/inredning . har till och med upptäckt småvita fläckar,trådar , som damm på glasrutan och på innerfiltret (vita fläckar ,trådar, kom innan de 2 diskusarna ) är det någon som kan hjälpa mig eller har träffat på liknande händelser ?

    är tacksam för all hjälp
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Diskus vägrar äta, förvirrade och tappar färg!

    Hej BlueSafir. Välkommen hit
    Som medlem i Zoopets lilla morgonpatrull så blir jag först med att svara idag. Med svara så menar jag inte att jag har svar på dina frågor utan kommer mer att resonera kring vad du tar upp. Upplägget du kör med är alltså 17 olika diskusar som gissningsvis kommer från olika bestånd. Du har dem i ett 500 liters akvarium och saltar varannan till var tredje dag. Karet har rötter och inredning och ett innerfilter.
    När jag läser detta så uppstår det en massa frågor såsom är innerfiltret enda filtret? Varför har du så många som 17 diskus i karet? Saltet har du ju redan skrivit att du gör förebyggande dvs. du väntar dig problem och saltar för säkerhets skull för att undvika dessa problem.
    Är alla dessa fiskar ungdiskus dvs. är den storlek du pratar representativ för resten av gruppen? I så fall behöver de ju mat minimum 4 ggr dagligen och kommer att producera rejäla mängder avfall som en följd av detta.
    Dessa frågor och tusen till snurrar i huvudet när jag läser din fråga.

    Inom diskushållningen så finns det ju vissa linjer som man ofta håller sig till:
    En teknisk linje som innebär många vattenbyten, oftast med helt tomma kar (bare bottom) alternativt någon rot och lite sand, men inga växter. Kraftfull filtrering. Ofta tekniska hjälpmedel såsom UVljus etc. Nya diskusar introduceras först efter karantän och ev. medicinering innan de slås samman med den befintliga gruppen. Symptom på sjukdom möts ofta snabbt med effektiv och kraftfull medicinering. Oftast endast diskus i karet. Ibland med en grupp Corydoras.
    T.ex. Tony på Tonys diskus företräder denna linje.
    Här tror jag de flesta skulle säga max 10 diskus i ditt kar.

    En naturlig linje som innebär på sikt färre vattenbyten med mycket långsam introduktion av nya fiskar så att akvariets mikrobiologiska balans aldrig rubbas utan istället utvecklas. Innehåller ofta full inredning med växter, rötter, sand etc. Kraftfull filtrering. Sjukdomar och syptom på dessa möts ofta med en höjning av vattenkvalité och medicin sparas till allvarliga fall.
    T.ex. Mats Bryzell i denna tråden argumenterar ofta kring denna linje.
    Här skulle många säga max 6-7 diskus i ditt kar om vi pratar om vuxen diskus.

    Läser man på Stendkers sida om tips som är helt annorlunda dessa beskrivna linjer. Där skulle man nog kunna tänka sig 30 diskus i ett sådant kar. Men då säger man att de ska komma från Stendker enbart dvs. alla har samma bakterie och flagellatstam i grund och botten. Så de har redan en motståndskraft mot denna och smittar inte på så sätt de andra med stammar de inte har motståndskraft mot. I deras egna mest diskustäta kar har de ju också ofta rejält med UVljus så att vattnet är i det närmaste helt sterilt.

    Nåväl. Mitt resonemang bygger mest på den naturliga linjen vilket inte betyder att de andra är fel utan det är den jag själv försöker lära mig hantera.
    I detta resonemang gissar jag att du till ditt kar skulle behöva ha rejält hög filtrering. Minst runt 4000-5000 liter i timmen för att ha en chans att bryta ner den mängd avfall som produceras innan det blir osunda bakteriella processer. Om du inte har det är ditt kar i min värld underfiltrerat.
    I mitt 450 kar med 7 diskus har jag 3 filter med totalt 4000 liter i timme i genomströmning + en streamer på 1900 liter för ytvattencirkulationen.

    Den temp du kör med är ju bra mot parasiter medan bakterier trivs ju bättre i varmare vatten.
    Har du dessutom rötter, växter etc. så producerar de också organiskt material dvs. belastar vattnet med produkter som behöver brytas ned eller forslas ut.

    Har du inte kört med karantän innan alt. medicinerat fisken innan gissar jag att din grupp idag har korssmittat varandra med olika stammar av parasiter såsom flagellater. Diskusen kan ju hantera den de levt med en längre tid men inte för den ovana stammar som kan gör att att den blir rejält sjuk. Så de två nya diskusarna kan med andra ord smitta hela din grupp med diskus med en parasit de inte kan hantera.

    Nu vet jag ju inte ett dugg om dig. Du kan ju vara en erfaren diskusägare som kan allt detta jag berättar om bättre än jag. Det kanske är en grupp med yngel du dragit upp nu till vuxen storlek. Vad vet jag?
    Men om det inte är så, så tror jag alltså att du har för mycket diskus i karet, för lite filtrering och att diskusarnas inre system börjar reagera med någon form av sjukdom på denna överbelastning deras system utsatts för under en tid.

    Dina åtgärder vattenbytet minskar ju den organiska belastningen, men motverkar å andra sidan en utveckling av nedbrytande bakterier som ska kunna hantera fiskbelastningen på vattnet. Din saltning fungerar ju som en broms mot bakterier och parasiter och förbättrar diskusarnas möjligheter att hantera problemet, men det skapar på sätt och vis bara en buffert. Blir infektionen tillräckligt aktiv räcker ju inte saltet.

    De vita prickarna har jag ingen aning om vad det är. De vita trådarna låter som nematoder och brukar komma när man matat för mycket dvs. att det finns för mycket restprodukter i karet som de kan leva på.
    Inget av det jag sagt är saker jag absolut vet, utan det jag tror.

    Men skulle uppskatta om du beskrev mera i detalj mera kring historiken med detta kar. Ffa vilken filtrering du har. Hur bajsar de? Vad matar du med? Hur ofta matar du? Hur har du introducerat nya fiskar? Har du medicinerat gruppen etc. etc.

    Sedan finns ju den mer psykologiska effekten av det hela dvs. hur maktbalansen blir för de större diskusarna. Med en så stor mängd diskus gissar jag att det är bättre att ha en inredning som efterliknar diskusarnas gruppfas där de efter regntiden driver runt i stora grupper innan det börjar bildas par. Då funkar de mer på ett "stimbildande" sätt och inte så mycket som individer. Men börjar inredningen likna miljön vid stränderna i amazonas dvs. med mer rötter, pinnar etc. så triggas parbildningsfasen och då kommer de större diskusarna vilja ha plats för ett revir och börja mäta sig med de andra i karet.
    Men eftersom samtliga mörknade i och med de 2 nya så tror jag inte på att problemet är "psykologiskt" utan att du fått en obalans/sjukdom på nåt plan i ditt kar.
    Senast redigerad av Bluewing; 18 March 2015, 17:53.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      #3
      Fantastiskt svar Bluewing!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Håll en koll så du inte fått med något oönskat med de nya diskusarna, tex diskuspest kan snabbt slå ut en hel besättning. Nu hoppas vi det inte är så farligt, utan att de kommer igång igen.
        Diskus som går så trångt brukar sällan leka eller förbereda för lek..
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tonpet
          • February 2008
          • 469

          #5
          Sicken tömning Johnny...härligt...
          Juwel Rio 300, Diskus
          "Sluta vara den du var och bli den du är"

          Kommentar

          • BlueSafir
            • March 2015
            • 4

            #6
            Tack för all information bluewing . förväntade mig inte alls att någon skulle skriva så mycket '
            jag är en nybörjare som har läst på ordenligt i månader innan jag köpte dessa vackra krabater !
            jo diskusarna är i olika storlekar från 5 cm till 13 cm men genomsnittet är ca 7-8 cm . de 2 nya diskusarna har ej varit i karantän innan jag släppte ner dem i karet . eftersom dem kommer från samma bestånd som tidigare diskus . men det låter som du säger att de har burit med sig någon form av fragelat/parasit ! dumt nog att inte medicinera de 2 senaste .
            har en fluval 4 plus pumpar 1000 liter i timmen samt en aquael som också pumpar 1000 liter i timmen , har en ganska bra ström på ytan . men ska tänka på saken att sätta dit en extra syresten eller liknande . matar 4 gånger om dagen , har börjat märka att de äter enbart när belysningen är släckt och när jag tänder så trycker de i samma eller olika hörn skygga som satan , och när jag släcker ner så börja de civilisera sig och äta och bete sig normalt . de bajsar normalt inga vita strängar eller tecken på sjuka diskusar dock den största som bajsar i små strängar som hänger ihop det är det enda skillnaden .
            så nu skall jag slamm suga upp bajset och sätta dit extra syre ! hälla ner en rejäl dos av happy life filtermedia som jag har gjort nu sedan jag upptäckte incidenten . och hålla tummarna yeahhhhhhhhh P.s matar med discus 50 d plus nåt liknande diskus bio cold , röda mygg , frysfoder(torra kubiska föremål som luktar ), och har matat med hackad lövmask vilket ger mycket protein men de är slut nu .
            Senast redigerad av BlueSafir; 19 March 2015, 01:48.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ok. Tror nog ändå du behöver dubbla/tredubbla filterkapaciteten faktiskt då jag tror du kommer att ha svårt att hålla tillräckligt hög vattenkvalité med så många diskusar i karet.
              Det enda happy filter media gör är ju att det minskar bakterierna och bromsar nitrit. Tycker själv det är en utmärkt produkt men som sagt. Vattenkvalitén måste ju i grunden vara i toppklass ändå.
              Du har ingen bild på karet?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Om jag vore du hade jag även slutat med röda mygglarver. Det är ett bra foder för att få igång fiskar som inte äter, men har lågt näringsvärde och kan föra med sig sjukdomar. Att det även kan vara allergiframkallande gör inte saken bättre.
                Då är artemia ett mycket bättre foder, eller varför inte dra det hela lite längre och tillverka eget frysfoder som en bra räkmix?

                Sedan är det heller inte lätt att ha en grupp diskus i olika storlekar, då det lätt blir någon lite mindre individ som mobbas ut. Diskus i någorlunda lika storlek brukar inte utmärka sig lika mycket på det viset.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Och som Johnny frågar efter, lite bilder på karet och fiskarna hade även hjälpt. Du kan lägga in på tex www.photobucket.com och länka hit.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • BlueSafir
                    • March 2015
                    • 4

                    #10
                    Tack allihopa! Allt är betydligt mycket bättre nu, jag körde samma rutin salt, filtermedia, och nu så mår alla prima igen skall köra ett sista kur med mycket filtermedia imorgon sen får det va bra. Jag ska skaffa mig en bättre innerfilter med bredare kapacitet samt ska försöka lägga upp bilder. Hur gör man egen räkmix eller egen mat? Va ska jag blanda det med?

                    Kommentar

                    • BlueSafir
                      • March 2015
                      • 4

                      #11
                      Mygglarver skräpar faktiskt ner rejält!

                      Kommentar

                      • Pilen
                        • March 2015
                        • 6

                        #12
                        Tjo! Jag är några dagar sen här.
                        Men vill tillägga att ditt antal unga diskus är helt ok.
                        Min erfarenhet är att de äter och växer bättre i större grupp.

                        Och jag kan inte låta bli att klistra in stendkers tips här.. De är lite extrema kanske..(Några tips om uv ljus ser jag inte på den sidan)

                        •In my 300 litre aquarium I have 10 fish of 8 cm in size and one fish is being bitten by the group and is losing weight. What can I do and why is that?

                        Discus fish belong to the perch family and display the group behaviour described by you, as all other perch, when the group is too small. For a 300 l aquarium we recommend at least 24 discus fish of 8 cm to ensure harmonious coexistence and prevent one fish being driven away from the food. You should reduce the group slowly as they grow until you end up with c. 15 fully grown fish which feel comfortable in your aquarium.

                        http://diskuszucht-stendker.de/gb/58...q,index,0.html

                        Kommentar

                        Arbetssätt...