Någon som vet vad som har hänt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #16
    Ursprungligen postat av Johanadhoc
    Jo, jag är mycket tacksam för de svar och den hjälp jag får. Det var inte meningen att låta arg och jag ber om ursäkt ifall det verkade så!

    Vad anser du att jag borde göra annat än flytt i denna situation i så fall?
    Det jag menar är att du inte ska -om möjligt, göra ännu en tillfällig flytt av fiskarna till det stora karet. En flytt till ny miljo stressar alla fiskar, men gör det ändå så fort som möjligt -om du förstår vad jag menar.

    De klarar sig säkert någon vecka till om det skulle behövas -om du håller vattenkvaliteten uppe.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Hade ju 7 diskusar i ett 180 i en vecka och mot slutet blev det allt mer ohållbart dvs. att de dominanta diskusarna blir så dominerande över denna lilla vattenvolym att jag gissar att stressnivån för de diskusar som står lägst ner i rang får tiofalt högre stressnivåer. När en diskus blir stressad så accelererar ju symptomen efter ett tag när immunförsvaret fungerar sämre. Så jag tycker det är naturligt att det funkar ok först och sedan när de känner sig tryggare så dyker hierarkin upp i karet.
      Det är ju enbart naturligt.
      Kan du inte låna ett större kar av någon så länge?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Johanadhoc
        • April 2011
        • 377

        #18
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Hade ju 7 diskusar i ett 180 i en vecka och mot slutet blev det allt mer ohållbart dvs. att de dominanta diskusarna blir så dominerande över denna lilla vattenvolym att jag gissar att stressnivån för de diskusar som står lägst ner i rang får tiofalt högre stressnivåer. När en diskus blir stressad så accelererar ju symptomen efter ett tag när immunförsvaret fungerar sämre. Så jag tycker det är naturligt att det funkar ok först och sedan när de känner sig tryggare så dyker hierarkin upp i karet.
        Det är ju enbart naturligt.
        Kan du inte låna ett större kar av någon så länge?
        Jo visst skulle det kunna vara så. Tycker bara det är lite märkligt med tanke på att det är en av de större diskusarna som är ledsen. Tycker också det verkade lite märkligt med tanke på att detta hände över en natt. Har inte sett några tecken på mobbning och idag när jag skulle mata dem så ser jag den bakom filtret. Den får då och då tillbaka sina färger och simmar fram lite.

        Större kar är inget problem att fixa, ville bara undvika onödiga flyttar för att minska stressen vilket ironiskt nog fick motsatt effekt.
        MVH//
        Johan

        Projekt 300 liter diskus»
        Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

        Kommentar

        Arbetssätt...