Någon som vet vad som har hänt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    Någon som vet vad som har hänt?

    Idag när jag skulle gå och mata mina diskusar märkte jag att en av dem var väldigt mörk och gömde sig bakom filtret. Jag blev väldigt chockd eftersom jag inte har förändrat någonting i sättet som jag tar hand om dem.

    De är just nu, endast temporärt, i ett akvarium på 80 liter och det har fungerat bra. Vattenbyte har gjorts varje/ varannan dag och de har varit mycket fina, glada och pigga i flera månader. Ingen av de andra diskusarna är det minsta dåliga utan de simmar runt och är glada.

    Det enda som visar att fisken är dålig är dess mörka färg och dess inaktivitet. Den kommer dock fram och äter vid matning och har tillokmed klara färger ibland.

    Själv misstänker jag att det är något bakterieangrepp och funderar på att medicinera med baktopur, vill dock ha eran syn på saken innan jag gör detta.

    Tacksam för svar!
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hur många Diskusar har du, och hur länge har dom gått i ditt temporära 80-literkar?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Kan nog vara så att han/hon känner sig stressad då det inte finns en chans att få lugn å ro i ett så extremt litet kar, om dom inte är bäbisar dvs..

      Discusar är individer och behöver plats.

      Kommentar

      • Marcus gbg
        • December 2009
        • 9

        #4
        Det kan vara så att den blivit utmobbad och eftersom det är lite litet kar så har den ingen stans att ta vägen mer än bakom filltret! Jag skulle sätta den fisken i ett eget kar så är det lättare att behandla den om det behövs! Hur stora är dina Diskusar?

        Kommentar

        • Johanadhoc
          • April 2011
          • 377

          #5
          100 liter är det, vetefasen var jag fick 80 ifrån. De har gått där i i drygt en månad på grund av att det renoveras här hemma.
          Det är 5 st diskus! Om det nu är så att den är stressad på grund av för litet utrymme, bör jag då flytta den till ett större nu eller behandla först och flytta sen?

          Hur kommer det sig att inga av de andra verkar det minsta stressade?
          MVH//
          Johan

          Projekt 300 liter diskus»
          Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Varför medicinera en fisk som sannolikt mår dåligt på grund av för litet utrymme?

            Kommentar

            • Johanadhoc
              • April 2011
              • 377

              #7
              Ursprungligen postat av Marcus gbg
              Det kan vara så att den blivit utmobbad och eftersom det är lite litet kar så har den ingen stans att ta vägen mer än bakom filltret! Jag skulle sätta den fisken i ett eget kar så är det lättare att behandla den om det behövs! Hur stora är dina Diskusar?
              Har inte sett några tecken alls på mobbning! Den simmar fritt ute i karet utan att någonsin bli attackerad av de andra. Finns det inte en chans att den blir mer stressad av att vara helt själv och av att bli flyttad också?
              MVH//
              Johan

              Projekt 300 liter diskus»
              Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

              Kommentar

              • Johanadhoc
                • April 2011
                • 377

                #8
                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Varför medicinera en fisk som sannolikt mår dåligt på grund av för litet utrymme?
                jag tyckte det var konstigt att det hände så plötsligt så ifall det skulle finnas en annan orsak bakom så skulle jag åtgärda denna innan flytten och på så sätt minsta stressen så mycket som möjligt
                MVH//
                Johan

                Projekt 300 liter diskus»
                Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                Kommentar

                • Dopply
                  • December 2012
                  • 485

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanadhoc
                  en av dem var väldigt mörk och gömde sig bakom filtret.
                  Den gör allt för att få vara ifred är min tolkning av situationen, ta det lungt med medicineringen. Det är ju förhoppningsvis inte mycket längre tid de behöver vara däri?

                  Den klarar sig nog så länge som den inte blir fysiskt skadad..

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    50L/Diskus = 250 liter+! Jag vill inte på något sätt komma med pekpinnar och verka dryg - men det finns så mycket fakta att läsa om Diskusen, så snälla J, läs på allt vad du kan... .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Johanadhoc
                      • April 2011
                      • 377

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      50L/Diskus = 250 liter+! Jag vill inte på något sätt komma med pekpinnar och verka dryg - men det finns så mycket fakta att läsa om Diskusen, så snälla J, läs på allt vad du kan... .

                      //Inger
                      Jag är mycket väl medveten om att detta är på tok för lite för diskus! Detta är inte på något sätt permanent och jag gör allt för att deras tid i 100 liter ska bli så kort som möjligt! Att flytta dem under renoveringen var oundvikligt och jag tänkte därför att 100 liter skulle funka som ett temporärt kar så länge man var mycket noga med vattenbyte och det endast varade i ca 2 månader.

                      Om nu detta har orsakat stress för dem så ska jag självklart åtgärda detta! Jag försöker inte förespråka att hålla diskus i 100 liter utan undrar istället vad jag bör göra nu för att minska stressen så mycket som möjligt innan jag flyttar över dem till sitt 300 liters igen.

                      Jag ska i morgon försöka hitta en plats där de kan gå i 300 karet igen utan att stå ivägen för renoveringen!
                      MVH//
                      Johan

                      Projekt 300 liter diskus»
                      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johanadhoc
                        Jag är mycket väl medveten om att detta är på tok för lite för diskus! Detta är inte på något sätt permanent och jag gör allt för att deras tid i 100 liter ska bli så kort som möjligt! Att flytta dem under renoveringen var oundvikligt och jag tänkte därför att 100 liter skulle funka som ett temporärt kar så länge man var mycket noga med vattenbyte och det endast varade i ca 2 månader.

                        Om nu detta har orsakat stress för dem så ska jag självklart åtgärda detta! Jag försöker inte förespråka att hålla diskus i 100 liter utan undrar istället vad jag bör göra nu för att minska stressen så mycket som möjligt innan jag flyttar över dem till sitt 300 liters igen.

                        Jag ska i morgon försöka hitta en plats där de kan gå i 300 karet igen utan att stå ivägen för renoveringen!
                        Jag ville ju inte att du skulle ta illa upp - men känns lite så .
                        Toppen att du kan flytta dina klimpar till ett större kar. Brukar bli lite struligt med flytt och allt vad det innebär både för fiskar och allt annat .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Dopply
                          • December 2012
                          • 485

                          #13
                          Som Inger säger så vill vi bara hjälpa till, och anledningen till att din discus beter sig konstigt är nog mest troligt utrymmet. Fast jag tror som sagt att du inte behöver stressa upp dig du också.

                          Gör inga förhastade beslut ang det större karet, för de är nog inte helt förtjusta i att byta kar flera gånger i månaden heller

                          Kommentar

                          • Johanadhoc
                            • April 2011
                            • 377

                            #14
                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Jag ville ju inte att du skulle ta illa upp - men känns lite så .
                            Toppen att du kan flytta dina klimpar till ett större kar. Brukar bli lite struligt med flytt och allt vad det innebär både för fiskar och allt annat .

                            //Inger
                            Nej nej, jag tog inte illa upp! Jag ville bara vara tydlig med att jag alltid vill mina djurs bästa!

                            Jag tackar så mycket för alla svar och förhoppningsvis så blir det bättre efter flytten!
                            MVH//
                            Johan

                            Projekt 300 liter diskus»
                            Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                            Kommentar

                            • Johanadhoc
                              • April 2011
                              • 377

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dopply
                              Som Inger säger så vill vi bara hjälpa till, och anledningen till att din discus beter sig konstigt är nog mest troligt utrymmet. Fast jag tror som sagt att du inte behöver stressa upp dig du också.

                              Gör inga förhastade beslut ang det större karet, för de är nog inte helt förtjusta i att byta kar flera gånger i månaden heller
                              Jo, jag är mycket tacksam för de svar och den hjälp jag får. Det var inte meningen att låta arg och jag ber om ursäkt ifall det verkade så!

                              Vad anser du att jag borde göra annat än flytt i denna situation i så fall?
                              MVH//
                              Johan

                              Projekt 300 liter diskus»
                              Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                              Kommentar

                              Arbetssätt...