Kunskap om HiH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Kunskap om HiH?

    HiH är en ny bekantskap för mig. Om behandlingen fungerar som den ska, hur länge tar t.ex. själva läkningen av hålen? Kan du något eller har erfarenhet av sjukdom tas allt emot.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Detta inlägget kanske inte hjälper dig någonting, men jag kommer ihåg att jag hade HiH på 2-3 st malawiciklider för en massa år sen. Jag minns inte vilken medicin jag använde eller hur jag fick dem att tillfriskna, däremot kommer jag ihåg att det läkte väldigt fort. På några dagar.
    Jag var verkligen överraskad av att det gick så snabbt, därav att jag kommer ihåg just det och inte resten av sjukdomen misstänker jag

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Tack Jesper. Allt är av intresse.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Har lite olika erfarenheter av den där sjukdomen, om jag nu minns rätt;
        En gång med snabb läkning (discus med små små hål bara, medicinering hjälpte och de var pigga under hela tiden), en gång med ingen läkning alls (några paletter som blev allt sämre, medicinering tog inte), och en gång med lååångsam läkning.
        Sista gången var även det palettciklid, dock bara en som visade symptom. Vågade mig inte på en medicinering den gången eftersom det gick så dåligt senast, utan testade att liksom behandla det som sår, så såg till att hålla det extra "rent" med exta vb+easylife, slamsug etc, och skaffade även "fiskvitaminer" och mer olika matsorter att variera med. Hon blev bra faktiskt, men det tog nog nästan en månad innan såren var helt borta, och vet inte om det jag gjorde hjälpte egentligen. Dessa var i 3 olika kar med, så inget som låg och lurade iaf.
        Lurig och jäkligt jobbig sjukdom det där, hoppas dina firrar fick läka snabbt-versionen
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Dieter Untergasser,s bok Discus Health har några år på nacken men fortfarande bra.
          Den bästa föreläsning jag varit på med just Hith gavs av Pete Burgess så sök på honom det finns en hel del på nätet.
          Skall du bottna riktigt i ämnet så är det Fish Disease med Edward J Noga som gäller det är bibeln som alla de andra ofta refererar till.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Stort tack för egna erfarenheter och hintar om var man kan lära sig mer!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Här läst en del nu om sjukdomen och den verkar ju oerhört komplex. Såren/ hålen verkar triggas av flagellater som t.ex. Hexamita, men verkar påverkas av vitaminer, vattenkvalité etc. etc. Så när behandlingsveckan i karantänkaret är över för jag nog tillbaka diskusarna till stora karet och håller detta kar maximalt fräscht så att såren fortsätts läka där.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Det är S vortens Hexamita drabbar i huvudsak saltvattensfisk. http://diskusforum.se/search.php?search_id=newposts
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Det är S vortens Hexamita drabbar i huvudsak saltvattensfisk. http://diskusforum.se/search.php?search_id=newposts
                  Tack Kaj för att du tar dig tid och påminde mig om diskusforum. Den länken gjorde inte att jag kom till artikeln du nämner men har börjat söka på HiH och Hexamita i Diskusforum nu. Mycket intressant att läsa. Just nu läser jag om kopplingen till HiH och Kolfiltrering t.ex. Åter igen gäller detta saltvatten. Men ändå så visar det att HiH komplext.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  Arbetssätt...