vadkan Pop-eye bero på ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    vadkan Pop-eye bero på ?

    Såg nu att två av mina fiskar har fått Pop-eye. Vad kan detta bero på och hur gör jag för att bli kvitt det ?

    Akvariumet är ett Hörnakvarium, 225 liter. temperaturen ligger på 27 grader. Värdena är bra. ingen nitrit eller nitrat i vattnet. ph ligger på 6,8.

    Filtreringen är en inbyggd sk. Bio-box (tror jag den heter), och det är bra flöde på utblåset.

    Har inte sett tecken på sjukdom hos några av fiskarna, förutom dessa två (Paletthonan och en Neonregnbåge (Melanotaenia praecox).

    Akuta åtgärder jag kommer att göra just nu, är ett större vattenbyte, rengöring av filtret och sedan ta bort växter som har blivit fula ( bruna och går sönder om man rör vid dem) och sätta i nya fräscha växter. Samt salta med Ectozonsalt efter vattenbyte.

    Vad mer kan jag göra, för att förhindra att detta sprider sig, och att man kanske kan få pop-eye att försvinna på de två som är drabbade. Kommer att göra ett vattenbyte på 50-70% skall jag tillsätta något medel (Happy life eller Happy start, som jag har hemma), eller räcker det med vattenbyte och saltbehandling.

    Tacksam för snabba svar.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Av egna erfarenheter och vad jag har läst mig till så beror popeye på dåligt vatten. Jag hade också perfekta vattenvärden när några fiskar åkte på popeye hos mig för ett par år sen. Det enda att göra är att byta vatten varje dag och fortsätta se till att vattnet är utmärkt.
    Gör även rent dina filter för det var troligen där problemet satt hos mig. Ett fullt filter med försämrat flöde kan orsaka popeye. Och det finns ingen medicin mot detta. Är det inte för långt gånget så repar dom sig, men har det gått för långt så klarar dem sig inte.

    Så byt vatten och se över filterna så kommer det att bli bra till slut

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Jag gjorde ju ett större vattenbyte samma kväll, men jag kollade inte filtren eftersom flödet på utblåset var bra. men då skall jag göra ytterligare ett vattenbyte nu idag och kolla genom filtren, så hoppas jag det går till sig.

      Tyvärr så dog paletthonan, men precoxen ser bättre ut tycker jag. Ingen av de andra har visat symptom


      Tack för svar.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      Arbetssätt...