Vita maskar på kardinaltetror som är borttagna nu!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Casper 021
    • November 2014
    • 51

    Vita maskar på kardinaltetror som är borttagna nu!

    Hej!

    Jag har nu tagit bort alla mina kardinaltetror efter att jag hittade vita maskar under huden och fenorna på dem, jag läste några trådar om det här på zoopet och ingen verkade veta vad det är för nånting och tydligen ingenting hjälper fiskarna ändligt några inlägg som bland annat ansjo hade lagt. Frågan är bör jag vara orolig för andra firrarna? Måste jag medicinera nu? Vad tycker ni? Det framkom aldrig av tidigare inläggen om det var nåt som speciellt drabbade tetror eller om detta kunde drabba andra fiskar. Jag har en 120l med 10 drottningrasbora, två Ancistrus och 8 C. Panda.
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    #2
    Hej!

    Usch vad tråkigt!!!
    Våra Fjärilsciklider blev väldigt hårt drabbade av de här maskarna och dog relativt omgående. Det började i vårat kar med Vinkeltetror och Kardinaltetror. Våra Ancistrus har inte visat några symptom varken förr eller nu, de lever fortfarande. Vi fick tipset av vår lokala handlare att om det blir ännu ett utbrott (som det blivit kvartalsvis de senaste 1 1/2 åren) så ska vi köra dubbel dos av läkemedlet "Dactymor". Så detta har vi nu hemma, men peppar peppar inte behövt använda än.

    Här är vår tråd där vi gett all vår information i ämnet:




    Lycka till!!!

    Styfv, Karlstad

    Kommentar

    • Casper 021
      • November 2014
      • 51

      #3
      Dog alla fiska förutom ancistrusen? Vilka fiskar handlade om? Jag är så trött just nu, jag startade mitt akvarium efter konstens alla regler, har läst dussintals med böcker och allt jag har kommit över här på zoopet och bombat min lokala handlare med frågor ändå har jag haft bara problem i mitt kar, kan nån förklara för mig vad jag gör för fel? Jag är väldigt nära på att ge upp just nu.

      Kommentar

      • Casper 021
        • November 2014
        • 51

        #4
        Nu har jag läst alla inlägg i den länken du skickade Styfv, hoppas jag slipper total sanera akvariet bara, borde jag medicinera karet? Jag tog bort alla kardinaltetror när jag upptäckte maskarna iaf
        Senast redigerad av Casper 021; 08 February 2015, 15:02.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hade nå't liknande på kejsartetror för några år se'n, fick bort det med Parazin om jag minns rätt, tror ingen av tetrorna dog. Och jag såg det aldrig på nå'n annan fisk. Det var vita maskar som satt på fenorna, och nå'n i gälarna på nå'n av dem. Den ena tetran hade ett ärr i en fena där masken hade suttit, så jag antar att det var samma fisk, som hade blivit av med masken.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Casper 021
            • November 2014
            • 51

            #6
            Tack Shepard! Det inger hopp, nu avvaktar jag och ser, tog bort alla kardinaltetror i panik, ska handla medicin och ha hemma ifall att.

            Kommentar

            • Styfv
              • November 2012
              • 176

              #7
              Tyvärr kan vi inte berätta för dig hur du ska göra. Ingen verkar veta vad det är och därför inte vad rätt åtgär är. Vi har varit symptomfria nu i ca 4 månader, vilket är en månad mer än vad det brukar vara innan utbrott och har nu bestämt oss för att fortsätta utveckla karet med nya fiskar. Men vi känner oss inte säkra. Det enda konkreta tips vi kan ge är att hålla stenkoll på alla dina individer dagligen och likvidera så fort du ser en mask.



              Styfv, Karlstad

              Kommentar

              • Casper 021
                • November 2014
                • 51

                #8
                Jag ska nu köra en kur med sera tramzol för säkerhetensskull, vi får se vad som händer sen, jag verkar haft värdens otur med mitt kar, har haft akvariet i fem månader och det har inte varit kul en ända gång, men jag ska inte ge upp =)

                Kommentar

                • Axman
                  • January 2013
                  • 188

                  #9
                  Ursprungligen postat av Casper 021
                  Jag ska nu köra en kur med sera tramzol för säkerhetensskull, vi får se vad som händer sen, jag verkar haft värdens otur med mitt kar, har haft akvariet i fem månader och det har inte varit kul en ända gång, men jag ska inte ge upp =)
                  Kämpa på, det började likadant för mig, fisk som dog snart efter inköp, platy och dvärggurarmi är sönderavlade helt enkelt och tålde inte de första månaderna innan det var riktigt bra balans i karet. Sedan fick jag vita prick och avrundade det med camallanus-mask, när jag köpte ny gurami jagade hannen ihjäl honan osv.. Första året var mest en orgie i sjukdom, köp av undermålig fisk och sedan sjukdom igen.

                  Å andra sidan så känns det som att jag har hyfsad koll nu, och det har dött en fisk på 1,5 år. Det får nog räknas som ok. Det värsta är nog egentligen all skit som man riskerar få via affären, håller på att investera i ett karantän-akvarie nu. Så kan man våga köpa fisk igen.

                  Kommentar

                  • Casper 021
                    • November 2014
                    • 51

                    #10
                    Tack Axman för att du delar din erfarenhet här, det ger mig styrka till att kämpa vidare, det har känts att man är ensam i världen att misslyckas gång på gång, men jag ska f**n greja det här = )

                    Kommentar

                    Arbetssätt...