Diskusfrossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petpark
    • February 2014
    • 18

    Diskusfrossa

    Hej
    Är det någon som kan hjälpa mig? Jag köpte fyra Diskus för sex veckor sen. Efter ett par veckor började två diskusar ta kommandot över de andra två. De mer kuvade diskusarna slutade att äta samtidigt som de mörknade betydligt. Efter att kollat runt lite på nätet bestämde jag mig för att lämpa över de två utsatta fiskarna till ett annat betydligt mindre kar (45 liter). Jag har även höjt tempen ett par grader till 31C.
    Nu har fiskarna gått i karet 3-4 dagar men ingen av dem har börjat äta. Helt ointresserade faktiskt. Fiskarnas storlek är 8 cm i diameter ungefär.
    Är det någon som har ett förslag på vad som kan vara fel?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    För få fiskar är det första som slår mig, lite beroende på storlek på karet? Pga detta blev de två mobbade, och mobbad fisk brukar göra som dina nu gjort. Har de inte redan börjat skita vitt så gör de det snart. En behandling mot flagelater är en bra början.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Petpark
      • February 2014
      • 18

      #3
      Okey, tack Anders. Jag får prova ifall det hjälper
      //Peter

      Kommentar

      • Petpark
        • February 2014
        • 18

        #4
        Jag tänkte återkoppla lite till min öppningsfråga.

        Efter att jag behandlat mina två kuvade diskusar mot flagelater började så småningom intresset för mat växa. Det tog åtminstone en vecka innan de började äta. Nu matar jag dem tre till fyra gånger om dan och de ser ut att trivas bättre och bättre i det lilla 45-literskar de går i. De är fortfarande blyga av sig, vilket medför att de vid hastiga rörelser utanför akvariet simmar bort mot filtret. Där står de och trycker tills "faran är över". Problemet med att de mörknade (troligtvis ett tecken på att de inte trivdes) har också försvunnit.
        Vad tycker ni? Ska jag behålla fiskarna i det lilla karet ett tag tills de växt till sig eller tror ni man kan skicka över dem till det stora karet (240liter) redan nu?

        // Petpark
        Senast redigerad av Petpark; 26 February 2015, 10:40.

        Kommentar

        Arbetssätt...