Inte riktigt sjuk, men har en räka i halsen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    Inte riktigt sjuk, men har en räka i halsen

    Har en purpurhuvudsbarb som var bottensittande nu när jag kom hem från jobbet. Det visare sig att den har dratt i sig en blue jelly-räka så att räkan sitter fast inne i fisken. Huvudet av räkan syns när fisken öppnar munnen för att andas och räkans spröt sticker ut ur munnen vilket skapar en sorts kattfisk-effekt.

    Har ni förslag på vad jag kan göra eller skall jag bara avvakta lite? Lär bli svårt att dra ut den utan att skada fisken men räkan har å andra sidan inte så hård kropp så kanske det kan lösa sig naturligt om än obekvämt för fisken just nu?
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Oj, det lät inte då kul, hoppas det löser sig utan att du behöver hjälpa till.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Axman
      Har en purpurhuvudsbarb som var bottensittande nu när jag kom hem från jobbet. Det visare sig att den har dratt i sig en blue jelly-räka så att räkan sitter fast inne i fisken. Huvudet av räkan syns när fisken öppnar munnen för att andas och räkans spröt sticker ut ur munnen vilket skapar en sorts kattfisk-effekt.

      Har ni förslag på vad jag kan göra eller skall jag bara avvakta lite? Lär bli svårt att dra ut den utan att skada fisken men räkan har å andra sidan inte så hård kropp så kanske det kan lösa sig naturligt om än obekvämt för fisken just nu?
      Jag hade en Apistogramma för några år sedan, som hade en snäcka i gapet, den låg på sanden och verkade stendöd. Jag tog upp den och fick bort snäckan genom att lirka ut den med en smal pincett.
      Minns, att jag satt uppe till sent för att kolla om den piggnade till. Den gjorde det efter ett par timmar .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Axman
        • January 2013
        • 188

        #4
        Firren verkar ha svalt räkan nu och ser betydligt piggare ut, men man märker att den är nog inte speciellt glad över tillvaron rent generellt. Får hoppas att den klarar av att smälta räkan utan att magen pajar på vägen nu, antar att det bara är att vänta.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag hade en Apistogramma för några år sedan, som hade en snäcka i gapet, den låg på sanden och verkade stendöd. Jag tog upp den och fick bort snäckan genom att lirka ut den med en smal pincett.
          Minns, att jag satt uppe till sent för att kolla om den piggnade till. Den gjorde det efter ett par timmar .

          //Inger
          Jag har råkat ut för precis samma sak, undrar just om Apistogramma är lite väl rovgiriga på snäckor kanske? I mitt fall var det en Kakaduaciklid som satte i sig en riktigt stor snäcka. Sen satt den fast i munnen på den, lyckades dra ut den och efter det så döpte vi fisken till snäcknos
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          Arbetssätt...