Slöjstjärt Oranda med skadat huvud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anakin88
    • June 2012
    • 38

    Slöjstjärt Oranda med skadat huvud

    Hej.

    Min Oranda har fått (som det ser ut) en spricka i sitt huvud. Troligtvis har han simmat in i en sten, har två stycken i akvariet.

    Vet av erfarenhet att detta kan komma att sluta illa då jag tidigare hade en slöjstjärt (det var en redcap) som dog på grund av sprucket huvud. Såret blev infekterat och fisken dog bara efter några dagar.

    Dessa fiskars huvudparti är extra känsliga, vilket ni som är bekanta med dessa fiskar säkert känner till.

    Skulle behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga för att underlätta att såret läker sig, om det nu ens finns något att göra?

    Min Oranda slöjstjärt är stor, ca 25 cm från nosen till stjärtfenans slut. Den är mig mycket kär så hoppas verkligen att det finns något att göra för denna mycket ovanliga och vackra fisk.

    Alla tips mottages tacksamt!
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Så länge han inte är stressad av vattenbyten hade jag bytt 100% om dagen, saltat 2-3dl/100l och matat eeeeextremt sparsamt.. Saltet bråkar med sekundära infektioner, många svampsorter och diverse andra mindre önskvärda organismer.. Vid just mekaniska skador är det viktigt att hålla fisken stressfri så har du inget smidigt sätt att byta vatten utan springer med hinkar kanske du ska strunta i det.. Växter tål inte den saltningen ska tilläggas..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      _Mycket_ vattenbyte och salt till att börja med kanske? Dvs så att vattnet hålls så rent som möjligt och du underlättar läkningen på så sätt. Medicin vet jag inte, kanske är lite tidigt men du kanske kan köpa ifall det skulle bli infekterat eller så.

      Sedan, en tanke som jag har ingen aning om det är ett bra förslag eller ej (har inte bildat en egen uppfattning ännu), men kanske om du söker information om det eller andra här har info. Har sett på amerikanska forum om att de behandlar sår med väteperoxid. Det är något jag använt i vanliga sårsammanhang men aldrig på en fisk. Sök på sökord som: hydroperoxide goldfish wound

      Sista steget borde väl vara något medel som hindrar angrepp av bakterier i såret men där vet jag inte vad. Tycker behandlig av såret i sig vore att föredra även om det är svårt att sätta plåster på.

      Edit: Letade lite mer om det med väteperoxid, tycker nog fasen att för att man skall göra sådant får det vara som en sista utväg om man inte vill avliva, kanske att jag ångrar lite det tipset. Salt och rent vatten så länge det bara går.
      Senast redigerad av Axman; 02 February 2015, 18:33.

      Kommentar

      • Anakin88
        • June 2012
        • 38

        #4
        Tack så jättemycket för era tips!

        Prövar med vattenbyten och salt till att börja med. Om inte det hjälper tänkte jag konsultera akvariehandeln om det finns någon lämplig medicinering.

        Karet innehåller inga växter och vattenbyten gör jag normalt med en trädgårdsslang.

        Tack än en gång.
        Senast redigerad av Anakin88; 02 February 2015, 19:15.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Ok, sweet.. Då är du på banan iaf.. Medicin skulle jag hålla mig undan i största mån.. Vad jag vet finns det inget som behandlar mekaniska skador.. Skulle du se att det blir sekundära infektioner och/eller svamp kan du ta det därifrån..

          Och stooooora vattenbyten.. Med kontrollerad temp.. Du vill precis som axman säger ha så absolut rent vatten som möjligt
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          Arbetssätt...