Fenröta på nya L46 Hjäälp snabbt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hellmut
    • October 2005
    • 160

    Fenröta på nya L46 Hjäälp snabbt

    Kul igår köpte jag 13st l46 noterade att en av dom hade lite trasig stjärtfena bara trasig ingen svamp tänkte inte så mycket på det.
    När jag vaknade idag har stjärtfenan mer eller mindre frätts bort på 3-4 individer. Panik...en hel fena på en natt hur fan är det ens möjligt har bra vatten o allt. Det måste vara någon slags bakteriell fenröta för svamp syns inte, ser bara ut som man kapat av stjätfenan rakt av..
    180L kar 29grader

    Nu har jag panik medicinerat hela karet då det var fler än 1 individ som drabbats gjorde även ett 60% vattenbyte, körde i flagyl, furanol o 2msk salt ganska lite salt jämfört med vad jag gett mina malawi när dom haft trasiga fenor eller kliat sig men är osäker på hur malar tål saltet.

    kan jag göra något mer nu?
    Senast redigerad av hellmut; 02 February 2015, 10:36.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad har du för annan fisk i? Säker på att de inte blivit attackerade?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • hellmut
      • October 2005
      • 160

      #3
      Ingen annan fisk har gått i akvariet skulle inte slänga i fiskar för 10000kr+ med neon tetror direkt^^

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        De har inte slagits inbördes då? L-malar kan ju vara lite tjuriga. Visserligen har mina L028 (som jag har fått lek av), som ju är samma släkte som zebran, hållt sams, men vet inte könsfördelningen, kan ju vara bara en hane. Men av dina 13 så bör det ju vara flera hanar.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • hellmut
          • October 2005
          • 160

          #5
          Nej tror att jag kan utesluta slagsmål dom är alla helt intakta förutom stjätfenan ser likadant ut på alla de insjuknade , dessutom är dom bara 3-4cm cm långa o vad jag fattat det som ska de inte bli agresiva förrens de börjar bli könsmogna, små L46 juveliner brukar ju nästan ligga i högar tillsamans.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Ursprungligen postat av hellmut
            Ingen annan fisk har gått i akvariet skulle inte slänga i fiskar för 10000kr+ med neon tetror direkt^^

            Varför inte? Neontetror är väldigt fina och en fisk som passar mycket bra med många andra sorters fiskar, speciellt malar
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • hellmut
              • October 2005
              • 160

              #7
              Köper du fiskar för så stora summor vill du inte riskera att dra in andra fiskar som kan bidra till eventuella sjukdomar samt äta upp all mat från 46orna om man matar dom mer än bara på natten. Samt så trivs L46or bra i temperaturer upp till 32 grader. Det är väldigt sällsynt att folk har stora grupper L46 eller Lekgrupper med andra fiskar av uppenbara anledningar. Självklart går det men ganska onödigt o riskera.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ursprungligen postat av hellmut
                Köper du fiskar för så stora summor vill du inte riskera att dra in andra fiskar som kan bidra till eventuella sjukdomar samt äta upp all mat från 46orna om man matar dom mer än bara på natten. Samt så trivs L46or bra i temperaturer upp till 32 grader. Det är väldigt sällsynt att folk har stora grupper L46 eller Lekgrupper med andra fiskar av uppenbara anledningar. Självklart går det men ganska onödigt o riskera.
                Ja, vi har olika syn på fiskhållning Inget som säger att det mer rätt än det andra. men för mig så blir ett sånt kar med bara nästan nattaktiva malar ett "tråkigt" kar men det är ju jag det.
                Hoppas du får bukt på problemen så att du inte förlorar så dyr fisk.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  måste nog hålla med er båda 2 ,


                  tetror är kul fiskar o ha , mer roligt med fler fiskar än bara nattaktiva MEN

                  varje gång jag haft en sjukdom i akvariet har tetrorna alltid varit först som visat skadorna :/ skulle nog tipsa dem flesta o hålla sig borta från dem framöver , riktiga jäklar på att bli sjuka (ENLIGT MIG!) vet att det inte är samma för alla .

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    #10
                    Håller med om något bakteriellt bredspektra typ sera bactopur kanske.

                    Kommentar

                    • hellmut
                      • October 2005
                      • 160

                      #11
                      japp, får vänta o se nu va som händer de kommande dagarna hoppas de växer ut igen flagyl är ju betydligt starkare än de vanliga akvarie medicinerna pluss att det är betydligt billigare också!! Har ju furanol i också som är bakterie dödande så får hålla tummarna

                      Kommentar

                      • jozi81
                        • January 2011
                        • 917

                        #12
                        Ser det fortfarande ok ut?

                        Kommentar

                        • Casper 021
                          • November 2014
                          • 51

                          #13
                          Jag tror de har slagits, avvakta och se, sen två skedar salt i en 180l har ingen effekt och malar är väldigt tåliga fiskar.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Tyckte inte det lät dyrt..

                            (Ja jag är bara dryg, förlåt..)


                            Antagligen är det pga att de nyss hanterats.. Stress, ny miljö och hanterat slemskikt är ju en sådär kombo, speciellt om de ska skapa nya revir.. Rent vatten och lite tid + salt borde hjälpa.. Var inte rädd att byta mer vatten heller.. Alltså typ precis vad du gjort..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...