"Helfriska" fiskar dog plötsligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    "Helfriska" fiskar dog plötsligt

    Satt häromkvällen och konstaterad nöjt hur fina mina tre svärdbärare var, 2 honor och 1 hane. Riktigt "lyste" om dem och till synes i toppform.

    Dagen efter låg den ena av honorna död på botten, för mig helt oförklarligt.
    Lika förvånat kunde jag samma dag konstatera att den andra honan hade "indragna" fenor och såg rätt besvärad ut (simmade inte runt ystert och aktivt som tidigare, kvällen innan).

    Kunde gissa att hennes framtid var mörk och efter några dgr så var det slut.

    Vad kan detta bero på?

    Har aldrig varit med om det tidigare, att en till synes topptrimmad fisk kolarvippar på ett dygn.

    Hanen lever fortfarande och har inga tecken på bekymmer. Inte direkt ngn av karets (450 lit) alla övriga invånare heller.


    Skickas från min iPad via Tapatalk
    Using Tapatalk
  • Bobby
    • March 2002
    • 351

    #2
    Ammonium, nitrit, syrebrist, sjukdom eller all of the above.

    Kommentar

    • TommySt

      • January 2014
      • 208

      #3
      Började behandla med EXIT igår kväll.

      Nu dör skalarerna oxå... 2 st på ett par dgr. Sett att de börjat bli hängiga , om än inte jättesjuka.
      Men tydligen är det ett mkt snabbt sjukdomsförlopp. Har aldrig varit med om det tidigare, vad jag kan dra mig till minnes.

      Vad gäller källan till problemet så är min enda teori att ett par nyinköpta kampfiskhonor kolade bara ngn dag efter hemkomst fr affärens, för några veckor sedan. (De fick den "uppsvällda buken" å fjällen, som jag däremot varit med om flera ggr i karriären..)

      Får hoppas att EXIT (som enl handlaren skall ta det mesta) nu stoppar vidare dödsfall.

      Om jag förstår instruktionerna rätt så skall man inte stänga av filter (såvida man inte hade haft kol såklart) men efter ett dygn fanns det i a f inga synliga spår (blågrön färg) kvar av gårdagens dosering.

      Nya droppar idag med avslutande dos imorgon.
      Using Tapatalk

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #4
        Fiskar för en kännbar summa money har nu dött.
        8 av 10 skalarer (Manacapuru red back samt Dantum), 3 kampfiskar, 2 svärdbärare, 1 fjärilsciklid.

        Däremot inga black mollys (har många), kardinaltetror eller malar (flera olika sorter inkl pansarmalar).

        Tyckte mig inte se att EXIT-behandlingen gav ngt resultat.
        Tryckte sen i en dos Ektozon samt höjt tempen ett par grader och dragit igång luftpumpen.

        Har under mina olika akvarieperioder aldrig varit med om detta.

        Å finns det ngn "skalar-sjuka"?
        De var verkligen jättefina och kanske 70 % av slutlig fullstorlek.
        Fick och åt mkt varierad föda.

        Å så trillar de av pinnen en efter en. Varje morgon har vi i princip hittat en död nu i veckan. Av de två som fortfarande lever så är den ena kanonfin och har matlust.

        Fler märkliga saker är t ex att fjärilsciklid-honan såhär långt klarat sig, de brukar ju vara superkänsliga för allting. Hanen dog i o f s alltså häromdagen, efter att oxå varit och verkat i kanonform. Å så att svärdbärarhanen är fortsatt lika pigg som de båda honorna var, som dog härförleden.

        Fattar ingenting.

        Ett och nästan det enda synliga tecknet (förutom att de dragit sig ner mot botten och slutat äta - samt emellanåt "kippat" uppe vid ytan) var på ena skalaren som dog - det var en "slemmig ljus hinna" på delar av kroppen.


        Skickas från min iPad via Tapatalk
        Using Tapatalk

        Kommentar

        • TommySt

          • January 2014
          • 208

          #5
          Bild på en av de som kolat och en på den (enda!) som fortfarande lever.

          Som synes ngn form av vit fläck/ar på den av dessa båda som dött.
          Såg ngt liknande på ngn av de andra (som dog) också.

          9 skalarer på en dryg vecka. [emoji26]

          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423587966.766510.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,8 KB
ID: 2166052

          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423587981.510147.jpg
Visningar: 1
Storlek: 343,3 KB
ID: 2166053


          Skickas från min iPad via Tapatalk
          Using Tapatalk

          Kommentar

          Arbetssätt...