Sjuka kampfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linnlordell
    • March 2024

    Sjuka kampfiskar

    Hej,
    Jag har ett kar på 54 liter med för tillfället två kampfiskhonor (tidigare fem) och två mollys. Jag byter ungefär 40% av vattnet varje vecka och växterna mår bra bortsett från lite grönalger. Jag har nu börjat förlora fiskar till en sjukdom jag inte vet vad det är.

    Detta är vad som har skett hittills:
    • För cirka en månad sen försvann två av mina kamphonor och jag hittade dem aldrig.
    • För några veckor sedan upptäckte jag att de tre kvarvarande har stora rödlila fläckar främst över huvudet men också över kroppen.
    • För några dagar sedan började en av kamphonornas analfena försvinna (jag trodde de andra hade tuggat på henne), för två dagar sedan svullnade hon upp och igår hittade jag henne död, då utan hela främre halvan av analfenan.
    • Nu har mina två kvarvarande kamphonor även de svullnat upp och de främre delarna av analfenan har börjat försvinna (dock är de pigga och alerta och har inte matvägrat). Jag räknar inte med att de kommer överleva.


    Mollysarna mår bra och även de två malar jag har. Är det någon som har varit med om något liknande eller har några teorier om vad det kan handla om?

    Tacksam för all hjälp
Arbetssätt...