Endast "städarna" dör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emsi
    • July 2014
    • 17

    Endast "städarna" dör?

    Hej! Har fått ett märkligt bekymmer i mitt ena kar på 120L. Det började med att min 10cm stora fina pleco-mal som jag haft ett år virvlade runt död en morgon och de andra fiskarna åt på den. Väldigt synd då den skötte städningen väldigt väl... Tog upp den och resterna av den och gjorde ett 50% vattenbyte den dagen. Köpte 2 dagar senare en ny och släppte i, men dagen efter var den också död! De andra fiskarna mådde fortfarande bra som vanligt (2 små guldfiskar och 3 slöjstjärtar)
    Åkte då istället och köpte 4 små gula ancistrus efter goda rekommendationer om vilka duktiga städare dom är.
    Morgonen efter var alla 4 borta!

    Vad kan detta bero på? De andra fiskarna mår ju jättebra? Kan jag ha fått någon alg som är giftig eller nåt?

    PH-värde ok, vattentemp 22 grader, 500L-pump, inredning är plastväxter, en stor levande växt och en konstgjord grotta, matar var 3:e dag med lite flingor och lite kulor, belysning 11 timmar/dag av lampa, ej direkt solljus.
    Den första malen höll karet helt rent, behövde aldrig själv städa glasrutorna. Nu när jag inte har någon "städare" alls sedan 2 veckor kommer en ljus brungrön beläggning här och där och jag har sett 2 svarta "tofsar" på den ena plastväxten.

    JÄTTETACKSAM för hjälp!!
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Ok , hur ofta gör du vattenbyte? guldfiskar tål "smutsigare" vatten mer än andra , yngre malar är jättekänsliga , du behöver ha mat för dem 24/7 i akvariet i form av gurka , zucchini , morötter , maltabletter , maltabletter lägger du in 2 st varannan dag eller 1 om dagen o ser till så dem äter på den , grönsakerna ovan byter du varje dag även om dem inte är uppätna så dem ej ruttnar , och de får du fortsätta med tills malarna är i "vuxen" storlek då kan du undvika grönsaker o köra med bara tabletter 1 per mal varje till varannan dag dem är bra "städare" men dem klarar sig inte på endast rester o alger i akvariet utan behöver riktig foder , yngre malar är JÄTTEKÄNSLIGA så kör ett 30% vattenbyte innan du stoppar ner dem , kolla gärna nitritvärden och slappa ej med att mata dem tills dem växer till sig rejält.

    annat tips , du kanske behöver lite större akvarie än 120 liters för 5~~ guldfiskar dem kommer växa till sig en del.


    PS om dem ej äter maltabletterna får du slamsuga upp dem så dem ej ligger kvar o ruttnar dem med yngre/mindre malar måste lära sig vad som kan "ätas" och är lite jobbiga i början
    Senast redigerad av blaze1337; 13 January 2015, 11:42.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Små ancistrus är i sig rätt känsliga så köp inte alltför små utan hellre sådana som har växt till sig lite (även om de är dyrare)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Emsi
        • July 2014
        • 17

        #4
        Tack för tips! Har idag städat ordentligt, gjort rent pumpfiltret, kört Nitrivec, gjort 30% vattenbyte.Ska prova köpa större ancistrus imorgon, mata med grönsaker och tabletter och se vad som händer
        Har nu endast 2 slöjstjärtar och 2 små guldfiskar i karet, har ett större kar som de får flytta till när de blir större.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Nu vet ju inte jag hur små slöjisarna och guldfiskarna var - men även rätt små lär ge sig på riktigt små ancistrus
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...